اسپاتیفای یک سرویس پخش موسیقی و پادکست آنلاین است که توسط شرکت اسپاتیفای AB در سال ۲۰۰۶ تأسیس شده است. با خرید اکانت اسپاتیفای، کاربران میتوانند به میلیونها آهنگ، پادکست و صوتیات دیگر به صورت آنلاین دسترسی داشته باشند. اسپاتیفای به صورت رایگان و پرداختی ارائه میشود. در نسخه پرداختی”اسپاتیفای پرمیوم”، کاربران میتوانند بدون محدودیت از سرویس استفاده کرده و از قابلیتهایی مانند دانلود موسیقی برای پخش آفلاین، حذف تبلیغات، پخش بدون نیاز به اینترنت و دسترسی به کیفیت صدای بالاتر بهرهمند شوند. با توجه به گستردگی اسپاتیفای در سراسر جهان، این سرویس به عنوان یکی از محبوبترین سرویسهای پخش موسیقی آنلاین شناخته میشود.
از طریق اسپاتیفای، کاربران میتوانند به طور آنلاین به آهنگها و پادکستها دسترسی پیدا کنند و آنها را در قالب لیست پخش مورد علاقه خود مرتب کنند. همچنین، این سرویس امکان ایجاد لیست پخش به اشتراک گذاری با دوستان را نیز فراهم میکند.علاوه بر پخش موسیقی، اسپاتیفای همچنین به عنوان یک سرویس پادکست نیز شناخته میشود. این سرویس امکان پخش پادکستهای مختلف را در بیش از ۱۹۰ کشور جهان فراهم میکند. با اشتراک گذاری پادکستهای مختلف، کاربران میتوانند به موضوعات مختلفی مانند اخبار، ورزش، فرهنگ و سبک زندگی دسترسی پیدا کنند.
از دیگر خدمات اسپاتیفای میتوان به رویدادهای آنلاین موسیقی و پادکست، پخش رادیو آنلاین، معرفی آهنگهای جدید و توصیههای مخصوص هر کاربر با توجه به سلیقهاش اشاره کرد در کل، اسپاتیفای یکی از پیشروان صنعت پخش موسیقی و پادکست آنلاین است که با پوشش گسترده در سراسر جهان، ارائه خدمات متنوع و دسترسی آسان برای کاربران، جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوبترین سرویسهای موسیقی آنلاین در جهان پایدار کرده است.
بنیانگذار اسپاتیفای
بنیانگذاران اسپاتیفای شامل دو نفر هستند: دنیل اک، مهندس نرمافزار سوئدی و مارتین لورنسون، کارآفرین و مدیر ارشد شرکت تبلیغاتی مشهور Spotlife. در سال ۲۰۰۵، دنیل اک به همراه تیم خود شروع به توسعه سرویس اسپاتیفای کرد. در آن زمان، این سرویس با نام Spotifi بود و به عنوان یک سرویس دانلود موسیقی قابل استفاده در دستگاههای قابل حمل ارائه میشد. در سال ۲۰۰۶، مارتین لورنسون به عنوان همکار و مدیر ارشد با تیم دنیل اک پیوست و به طور رسمی، سرویس اسپاتیفای تأسیس شد. با گذر زمان، اسپاتیفای به یک سرویس پخش موسیقی و پادکست آنلاین تبدیل شد که در بیش از ۱۹۰ کشور جهان قابل دسترسی است و بیش از ۳۴۰ میلیون کاربر فعال دارد. همچنین، این سرویس در سال ۲۰۱۸ به بورس اوراق بهادار نیویورک رفت و با نام SPOT در بورس معاملات میشود.
1- هوش مصنوعی اسپاتیفای
هوش مصنوعی (AI) هوش مصنوعی (AI) در اسپاتیفای به عنوان یکی از اصلیترین تکنولوژیهای استفاده شده در پیشرفت این سرویس شناخته میشود. با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، اسپاتیفای قادر است به طور خودکار موسیقی و پادکستهایی را که به سلیقه کاربران میپردازند، پیشنهاد دهد. همچنین، این سرویس میتواند با استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعاتی را درباره سلیقه کاربران جمع آوری کند و در نتیجه، پیشنهادات موسیقی و پادکستی را که بهترینها برای آنها هستند، ارائه دهد.
هوش مصنوعی اسپاتیفای به کاربران این سرویس امکاناتی را فراهم میکند که بهبود تجربه آنها را از پخش موسیقی و پادکستهای آنلاین، تسهیل میکند. به عنوان مثال، با توجه به الگوریتمهای هوش مصنوعی، اسپاتیفای قادر است به طور خودکار پخش موسیقی را به هنگامی که کاربران خود را در حالت offline یا بدون اینترنت میبینند، بهینه کند.
هوش مصنوعی در اسپاتیفای همچنین به کار میرود تا به صورت خودکار پخش آهنگها را تنظیم کند. به عنوان مثال، با توجه به سلیقه کاربران، این سرویس میتواند در حین پخش لیست پخشی، موسیقیهای متناسب با حالت خلق و خوی آنها پیشنهاد دهد.
به طور خلاصه، هوش مصنوعی اسپاتیفای به کاربران این سرویس امکاناتی مانند پیشنهادات موسیقی بهینه شده، پخش موسیقی با کیفیت بهتر و تنظیم خودکار مناسب برای شرایط مختلف و بهبود تجربه کاربری در این سرویس را فراهم میکند. همچنین، با استفاده از هوش مصنوعی، اسپاتیفای قادر است به صورت خودکار پیشنهاداتی را برای کاربران ارائه دهد که بهترینها برای آنها هستند و در نتیجه، باعث افزایش رضایت کاربران و تعامل بیشتر آنها با سرویس شود. شما میتوانید با تهیه گیفت کارت اسپاتیفای از امکانات متفاوت این برنامه بهره ببرید.
از دیگر استفادههای هوش مصنوعی در اسپاتیفای میتوان به پردازش گفتگو و هوشمندسازی دستیابی به موسیقی و پادکستهای مورد علاقه کاربران اشاره کرد. با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، این سرویس قادر است به صورت خودکار اطلاعاتی را درباره علاقه کاربران به موسیقی و پادکستهای مختلف جمع آوری کرده و با توجه به آنها، به صورت هوشمند و سریع موسیقی و پادکستهایی را که به سلیقه آنها میپردازد، پیشنهاد دهد.
در کل، هوش مصنوعی در اسپاتیفای به عنوان یکی از اصلیترین تکنولوژیهای استفاده شده در پیشرفت این سرویس شناخته میشود که به کاربران این سرویس امکانات متنوعی را فراهم میکند و تجربه آنها از پخش موسیقی و پادکستهای آنلاین را بهبود میبخشد.
2- پادکست های اسپاتیفای
این سرویس دسترسی به بیش از ۲۵۰۰۰۰ پادکست از بیش از ۱۹۰ کشور را فراهم میکند. بعضی از پادکستهای معروف و پرطرفدار در اسپاتیفای عبارتند از:
- The Joe Rogan Experience: یکی از پرطرفدارترین پادکستهای جهان که در آن، مجری جو روگان با مهمانان مختلف درباره موضوعات مختلفی صحبت میکند.
- The Daily: یک پادکست روزانه اخباری است که به طور کامل درباره یک خبر مورد علاقه گوش میدهد و آن را تحلیل میکند.
- TED Radio Hour: یک پادکست که براساس محتوای محبوب TED Talks ساخته شده است و در آن به موضوعات مختلفی مانند فناوری، تحقیقات علمی، هنر و طراحی، و موضوعات اجتماعی پرداخته میشود.
- Radiolab: یک پادکست دانشی و سرگرمکننده است که در آن به موضوعاتی مانند علم، تاریخ، فلسفه و فناوری پرداخته میشود.
- Crime Junkie: یک پادکست معروف جنایی است که به تحلیل و بررسی پروندههای جنایی معروف میپردازد.
- How I Built This: یک پادکست که در آن بنیانگذاران شرکتهای معروف درباره داستانهای ساخت کسب و کار خود صحبت میکنند.
- Stuff You Should Know: یک پادکست آموزشی است که در آن به موضوعات مختلفی مانند تاریخ، علم، فناوری و سلامتی پرداخته است.
- Freakonomics Radio: یک پادکست مبتنی بر کتاب فریکونومیکز است که در آن به موضوعات اقتصادی و اجتماعی پرداخته میشود.
- The GaryVee Audio Experience: یک پادکست تحلیلی است که در آن کارآفرین و مشاور تجاری گری وی به موضوعاتی مانند بازاریابی و کارآفرینی میپردازد.
10- Serial: یک پادکست جنایی است که در آن به پرونده جنایی مشهور “آدن سید” پرداخته میشود.
این 10 مورد تنها نمونهای از پادکستهایی هستند که در اسپاتیفای وجود دارند و در طول زمان، لیست پادکستهای این سرویس به طور مداوم به روزرسانی میشود و پادکستهای جدید به آن اضافه میشوند. همچنین، اسپاتیفای قابلیت جستجوی پادکستها بر اساس موضوعات، سبکها، ژانرها و همچنین نام خود را دارد، بنابراین کاربران میتوانند به راحتی پادکستهای مورد علاقه خود را پیدا کنند.
3- کتاب صوتی اسپاتیفای
این کتابهای صوتی در بیشتر ژانرهای مختلفی از جمله رمان، تاریخی، فرهنگی، خودشناسی، توسعه شخصی، علمی و آموزشی وجود دارند.
بعضی از کتابهای صوتی پرطرفدار در اسپاتیفای شامل موارد زیر هستند:
Becoming by Michelle Obama
The Alchemist by Paulo Coelho
1984 by George Orwel
The Subtle Art of Not Giving a F*ck by Mark Manson
The Power of Now by Eckhart Toll
The Girl with the Dragon Tattoo by Stieg Larsson
Sapiens: A Brief History of Humankind by Yuval Noah Harari
Harry Potter series by J.K. Rowling
The Immortal Life of Henrietta Lacks by Rebecca Skloot
The Catcher in the Rye by J.D. Salinger
همچنین، اسپاتیفای دارای بخشی به نام “Audiobook Originals” است که شامل کتابهای صوتی اصلی، که برای اولین بار در این سرویس منتشر شدهاند، میباشد.
با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، اسپاتیفای به کاربران این سرویس امکاناتی مانند پیشنهادات کتاب بهینه شده و تنظیم خودکار پخش کتاب صوتی را در شرایط مختلف فراهم میکند البته اگر شما یکی از طرفداران کتاب های صوتی هستید میتوانید با تهیه اسپاتیفای پرمیوم امکانات بیشتری همچون کیفیت عالی صدا و غیره را برای خود فراهم کنید. همچنین، این سرویس از قابلیت جستجوی کتابهای صوتی بر اساس نویسنده، عنوان، ژانر و سال انتشار نیز بهره میبرد که به کاربران این امکان را میدهد تا کتاب صوتی مورد علاقه خود را پیدا کنند.
4- پادکست های خارج شده از اسپاتیفای
در طول سالهای اخیر، چندین پادکست از اسپاتیفای خارج شدهاند به دلیل مشکلات مختلف، از جمله تنشهای سازنده-توزیع کننده، عدم توافق در قراردادها، و سایر دلایل. برخی از پادکستهایی که از اسپاتیفای خارج شدهاند عبارتند از:
- The Joe Budden Podcast: یک پادکست فعالیتی در زمینه موسیقی و فرهنگ است که به تحلیل و بررسی موضوعات مختلف از جمله اخبار، رویدادهای فرهنگی و غیره میپردازد.
- Reply All: یک پادکست فعالیتی در زمینه فناوری و اینترنت است که به تحلیل و بررسی مسائل مختلف مرتبط با اینترنت و فناوری میپردازد
- Gimlet’s Startup Podcast: یک پادکست فعالیتی در زمینه کارآفرینی و تجارت است که به دنبال داستانهای موفقیت کارآفرینان است.
- Call Her Daddy: یک پادکست فعالیتی در زمینه روابط جنسی و روابط عاطفی است که به تجربیات شخصی و نظرات خودشناسی پرداخته است.
- The Daily Zeitgeist: یک پادکست فعالیتی در زمینه خبر و سیاست است که به تحلیل و بررسی اخبار روز میپردازد.
- The Bill Simmons Podcast: یک پادکست فعالیتی در زمینه ورزش است که به تحلیل و بررسی موضوعات ورزشی مختلف میپردازد.
توجه داشته باشید که اسپاتیفای به دلیل داشتن قراردادهای اختصاصی با برخی پادکستها، ممکن است در آینده پادکستهای دیگری نیز از این سرویس خارج شوند.
5- خداحافظی با Horoscope Today
در اسپاتیفای، شما میتوانید به پادکستهای مرتبط با طالعبینی و افسانههای مربوط به برجها و ستارگان گوش دهید. یکی از پادکستهای معروف در این زمینه، Horoscope Today نام دارد. این پادکست روزانه منتشر میشود و شامل پیشبینیهای روزانه طالعبینی برای هر یک از برجهای آسمانی مختلف است. در این پادکست، اسکاتتی، که یک استاد طالعبینی است، درباره تاثیر سیارات و انرژیهای آسمانی بر برجهای مختلف صحبت میکند و برای هر برج، پیشبینیهایی را ارائه میدهد.
Horoscope Today یکی از پادکستهای معروف و پرطرفدار در سبک طالعبینی است و برای کسانی که به این موضوعات علاقه دارند، بسیار جذاب و مفید است. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، اسپاتیفای همچنین با “Horoscope Today” خداحافظی خواهد کرد.
6- ایجاد لیست پخش اسپاتیفای به صورت رایگان
ایجاد لیست پخش در اسپاتیفای به صورت رایگان بسیار آسان است.برای آشنایی بیشتر با اسپاتیفای و استفاده از آن روی “ترفندهای اسپاتیفای” کلیک کنید. برای ایجاد پلی لیست اسپاتیفای خود، مراحل زیر را دنبال کنید:
- وارد حساب کاربری خود در اسپاتیفای شوید.
- به بخش “Your Library” (کتابخانه شما) بروید و گزینه “Create Playlist” (ایجاد لیست پخش) را انتخاب کنید.
- به لیست پخش خود یک نام مناسب بدهید.
- به بخش “Search” (جستجو) بروید و به دنبال موزیکهایی که میخواهید به لیست پخش خود اضافه کنید بگردید.
- بعد از پیدا کردن موزیک مورد نظر، آن را به لیست پخش خود اضافه کنید.
- به این ترتیب، میتوانید تمام موزیکهای مورد علاقه خود را در لیست پخش خود جمع کنید.
همچنین، در اسپاتیفای میتوانید لیست پخشهایی را که توسط کاربران دیگر ایجاد شدهاند نیز پیدا کنید و آنها را دنبال کنید یا به آنها اضافه کنید. اگر قبلا اقدام به ساختن پلی لیست اسپاتیفای کرده اید می توانید پلی لیست خود را انتقال دهید. در حال حاضر، ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارند که به صورت رایگان امکان انتقال پلی لیست اسپاتیفای را به شما میدهند.
7- توصیه به شنیدن ترک های موسیقی
این سرویس از الگوریتمهای هوش مصنوعی پیشرفته برای تحلیل سلیقه و علاقه کاربران به موسیقی استفاده میکند و براساس این تحلیل، موسیقیهای پیشنهادی را به کاربران خود ارائه میدهد.
برای بهرهگیری بهینه از اسپاتیفای و شنیدن بهترین موسیقیها، میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
- تنظیمات سلیقه موسیقی: در اسپاتیفای، میتوانید تنظیماتی را در مورد سلیقه خود انجام دهید و این سرویس را به شما بگوید کدام ژانرهای موسیقی را بیشتر دوست دارید. برای این منظور، میتوانید به بخش “Taste Profile” (پروفایل سلیقه) در تنظیمات خود در اسپاتیفای بروید و سلیقههای خود را به دقت تعیین کنید.
- استفاده از پلی لیستهای موجود: در اسپاتیفای، میتوانید از پلیلیستهای موجود در سرویس استفاده کنید. این پلیلیستها معمولاً براساس ژانرهای مختلف، موسیقیهای جدید و پرطرفدار و غیره دستهبندی شدهاند.
- پیشنهادهای روزانه: هر روز، اسپاتیفای پیشنهاداتی از موسیقیهای جدید و پرطرفدار را به شما ارائه میدهد. این پیشنهادها را میتوانید در بخش “Discover” (کشف) اسپاتیفای پیدا کنید.
- استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی: همانطور که قبلاً گفته شد، اسپاتیفای از الگوریتمهای هوش مصنوعی پیشرفته برای پیشنهاد موسیقی استفاده میکند. این الگوریتمها توانایی تحلیل سلیقه شما و شناخت موسیقیهایی که قبلاً گوش دادهاید را دارند و براساس آن، به شما پیشنهادهایی ارائه میدهند. به طور مثال، اگر شما به موسیقی هیپهاپ علاقهمند باشید و گوش دادهاید، اسپاتیفای میتواند به شما پیشنهادهایی از هیپهاپ و سبکهای مرتبط دیگر ارائه دهد.
- جستجوی موسیقی: در اسپاتیفای، میتوانید به راحتی به موسیقی مورد علاقهتان دسترسی پیدا کنید. برای جستجوی موسیقی، کافی است که نام خواننده، آهنگ یا آلبوم مورد نظر را در بخش جستجو وارد کنید.
- فعالیتهای مختلف: هر فعالیت و موقعیت مختلف نیاز به نوع خاصی از موسیقی دارد. به عنوان مثال، برای ورزش کردن ورزشی سنگین ممکن است به موسیقی پرانرژی نیاز داشته باشید، در حالی که برای یک سفر آرام و دلنوشته به موسیقی سبک تر گوش میدهید. در اسپاتیفای، میتوانید به تناسب با فعالیتهای مختلف، لیست پخشهای مختلفی را بیابید.
ممکن است در ابتدای ورود به اسپاتیفای با ارور No internet connection اسپاتیفای رو به رو شوید و در استفاده از امکانات ذکر شده با مشکل مواجه شوید که البته با یک سری تنظیمات به راحتی درست میشود. اسپاتیفای با توجه به الگوریتمهای هوش مصنوعی پیشرفتهای که دارد، به شما پیشنهادهایی در مورد موسیقیهایی که شاید علاقهمند به شنیدن آنها نباشید اما به توجه سلیقه شما باشد، ارائه می دهد. اگرچه این الگوریتمها بسیار قدرتمند هستند، اما همچنان شما میتوانید به دنبال موسیقیهای جدید خود باشید و با شنیدن آنها، لیست پخش خود را به روز کنید. همچنین، میتوانید به پادکستهای موجود در اسپاتیفای گوش دهید که میتوانند به شما در کشف موسیقیهای جدید کمک کنند و همچنین به شما اطلاعاتی درباره خوانندگان و تاریخچه موسیقیهای مختلف را ارائه دهند.
ترانهها در اسپاتیفای با بیشترین استریم
به دلیل پویایی صنعت موسیقی و تغییراتی که در لحظه به لحظه رخ میدهد، فهرست ترانههای با بیشترین استریم در اسپاتیفای همیشه در حال تغییر است. با این حال، در زیر فهرستی از ترانههای با بیشترین استریم در اسپاتیفای در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۲۳ را برای شما لیست کردهایم:
“Shape of You” از Ed Sheeran
“Blinding Lights” از The Weeknd
“Dance Monkey” از Tones and I
“One Dance” از Drake (featuring Wizkid and Kyla)
“Rockstar” از Post Malone (featuring 21 Savage)
“Circles” از Post Malone
“God’s Plan” از Drake
“Levitating” از Dua Lipa (featuring DaBaby)
“All of Me” از John Legend
“Someone You Loved” از Lewis Capaldi
این فهرست شامل ترانههایی است که در سطح جهانی بیشترین تعداد استریم در اسپاتیفای را به خود اختصاص دادهاند. اما باید توجه داشت که در طول زمان، فهرست ترانههای پراستریم در اسپاتیفای ممکن است تغییر کند.
فهرست هنرمندان در اسپاتیفای با بیشترین شنونده
در اسپاتیفای، هنرمندانی وجود دارند که به دلیل شناخت بالایی که در جامعه موسیقی دارند، بیشترین تعداد شنونده را دارند. با این حال، باید توجه داشت که برای دستیابی به لیست دقیق تری از هنرمندان با بیشترین شنونده در اسپاتیفای، باید به تاریخ به روز شدهی آن مراجعه کرد. در زیر فهرستی از هنرمندانی که در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۲۳ بیشترین شنونده را در اسپاتیفای دارند، برای شما لیست شده است:
Drake
Justin Bieber
Ed Sheeran
Post Malone
Ariana Grande
Eminem
The Weeknd
J Balvin
Khalid
Billie Eilish
این فهرست شامل هنرمندانی است که در سطح جهانی بیشترین شنونده در اسپاتیفای را به خود اختصاص دادهاند. همانند فهرست ترانهها، باید توجه داشت که در طول زمان، فهرست هنرمندان با بیشترین شنونده در اسپاتیفای ممکن است تغییر کند.
در نهایت، باید گفت که با گذشت زمان، اسپاتیفای همیشه در حال تغییر است. شرکت سازنده این سرویس همواره در تلاش است تا با بهروزرسانیهای مداوم و اضافه کردن قابلیتهای جدید، ارائهی بهترین تجربهی شنیداری را برای کاربران خود فراهم کند اگر علاقهمند به یافتن اطلاعات بیشتر درمورد اسپاتیفای هستید میتوانید از صفحه “اسپاتیفای چیست” بازدید کنید. بنابراین، در صورتی که به دنبال شنیدن موسیقی با کیفیت و دسترسی به آخرین ترانهها و آلبومهای منتشر شده هستید، خرید اکانت اسپاتیفای یکی از بهترین گزینههای موجود در بازار است که به شما این امکان را میدهد تا به راحتی و با کیفیت بالا به موسیقیهای مورد علاقهتان گوش دهید.