اسپاتیفای؛ سرویسی پیشگام در زمینه پخش موسیقی

اسپا‌تیفای (Spotify) یکی از اولین سرویس‌های پخش موسیقی بود که خدماتی فراتر از یک سرویس استریم شخصی‌سازی شده را ارائه می‌کرد. در واقع، این سرویس در سال 2008 و پیش از یوتیوب موزیک، گوگل پلی موزیک، اپل موزیک، سرویس پخش موسیقی آمازون و حتی تایدل (Tidal) راه اندازی شد.

با خرید اکانت پرمیوم اپلیکیشن های خارجی از دنیای امروز لذت ببرید.
با خرید اکانت پرمیوم اپلیکیشن های خارجی از دنیای امروز لذت ببرید.

همچنین در حال حاضر، اسپا‌تیفای محبوب‌ترین سرویس پخش موسیقی در جهان می‌باشد و با ارائه خدمات ویژه، جایگاه خود را حفظ کرده است. با توجه به اینکه آمازون، گوگل و اپل همگی در رقابت برای توسعه سرویس‌های پخش موسیقی هستند، این اتفاق بسیار شگفت‌آور است. در این مطلب، بیشتر با اسپاتیفای آشنا می‌شویم.

اسپاتیفای (Spotify) یک پلتفرم عالی برای کشف موسیقی جدید (discovering new music)، ایجاد لیست پخش برای دوستان (making playlists for your friends) و گوش دادن به آهنگ ها و آلبوم های مورد علاقه شما (listening to your favorite songs and albums) است. اما اگر برای آن هزینه ای پرداخت نمی کنید، تجربه کاربری (user experience) بسیار محدود است. تنها راه برای لذت بردن از پرش های نامحدود (unlimited skips)، دانلود رایگان (free downloads)، گوش دادن آفلاین (offline listening)، و مجموعه ای از ویژگی های عالی دیگر، ارتقای حساب اسپاتیفای تان (upgrading your Spotify account) است. یک اکانت رایگان (free account) امکانات را در دسترس شما می‌گذارد، اما برای جلوگیری از محدودیت‌های خسته‌کننده یک حساب رایگان (free account) ، باید برای اشتراک اسپاتیفای پرمیوم (Spotify Premium subscriber) هزینه کنید.

ایده ناب دنیل اک

دنیل اک (بنیانگذار اسپاتیفای) از کودکی کارآفرین بود، او در 14 سالگی، به طراحی وب‌سایت‌ مشغول شد. ابتدا، به شکل مستقل و بعد، تیمی از دوستان دبیرستانی‌اش را جمع‌ کرد تا با هم کار کنند. آن‌ها سفارشات زیادی را دریافت کردند و تا 50000 دلار در ماه درآمد داشتند. با این حال، برنامه نویسی تنها علاقه دنیل نبود و موسیقی یکی دیگر از علایق او بود. پدربزرگ و مادربزرگش که هر دو نوازنده بودند، در 5 سالگی دنیل، یک گیتار به او هدیه دادند و عشق به موسیقی را در او زنده کردند.

در نوجوانی، دنیل از طریق نپستر (Napster)، یک سرویس اشتراک‌گذاری فایل موسیقی، به موسیقی‌های موردعلاقه‌اش گوش می‌داد. اما این پلتفرم یک مشکل اساسی داشت. در واقع، سرویس نپستر، آثار موسیقایی رو بدون اجازه مولفان آن‌ها منتشر می‌کرد و این کار نقض قانون «piracy» بود که منجر به بسته شدن این پلتفرم شد. اتفاقی که برای نپستر افتاد، باعث ایجاد جرقه‌ای در ذهن دنیل شد و در سال 2002، ایده ایجاد یک سرویس موسیقی به ذهن او خطور کرد.

تحول دنیای موسیقی به ویژه؛ اسپاتیفای

در 23 سالگی، دنیل اک که با شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات کار کرده بود، اولین استارتاپ خود (Advertigo) را که یک شرکت تبلیغات آنلاین بود، تاسیس کرد و در سال 2006، شرکت بازاریابی “TradeDoubler” سهام آن را خریداری کرد. این گونه بود که اک با مارتین لورنزن، یکی دیگر از بنیانگذاران اسپاتیفای که در آن زمان TradeDoubler را اداره می‌کرد، آشنا شد. در همان سال، آن‌ها شرکتی دیگر را با هم تاسیس کردند و اولین دفتر اسپاتیفای در استکهلم افتتاح شد. البته آن‌ها اولین نسخه رسمی برنامه را خیلی دیرتر راه‌اندازی کردند. زیرا اک و لورنزن می‌خواستند کاربران دسترسی قانونی به تمام موسیقی‌ها داشته باشند. از این رو، باید با همه لیبل‌های موسیقی قرارداد می‌بستند.

سرانجام در اکتبر 2008، سرویس اسپاتیفای در اروپا راه‌اندازی شد. کاربران در ابتدا، می‌توانستند به صورت رایگان از امکانات این برنامه استفاده کنند، اما با دعوت کاربران دیگر و با ویژگی‌های محدود یا با اشتراک پولی که دسترسی کامل را فراهم می‌کرد. این سرویس چند سال دیگر با مدل Freemium کار کرد و به تدریج محبوب شد. تا سال 2011، اسپاتیفای دو میلیون اشتراک فروخت و 100 میلیون دلار به دست آورد. در این نقطه بود که این سرویس رسما در ایالات متحده، بزرگترین بازار موسیقی جهان، راه‌اندازی شد. در این بین، اک و شرکای او، 20 درصد از سود را به لیبل‌های موسیقی سونی، وارنر و یونیورسال برای قرار دادن موسیقی‌های آن‌ها در پلتفرم اسپاتیفای پرداخت کردند.

دوران توسعه اسپاتیفای (Spotify)

تا سال 2013، استریمینگ اسپاتیفای بر اساس فناوری تورنت کار می‌کرد. در واقع، هیچ سروری در شبکه وجود نداشت که فایل‌های موسیقی از طریق آن منتقل شوند. چنین سیستمی قابلیت دانلود فوری موسیقی را ایجاد می‌کند، اما حافظه و انرژی بیشتری را هدر می‌دهد. اما یک سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری، روند گسترش اسپاتیفای را دچار تحول کرد. در این بین، سرورها و فناوری‌های جدیدی برای بهبود بستر پخش فراهم شدند. از سوی دیگر، محبوب‌ترین ویژگی این سرویس، سیستم پیشنهادهای ویژه مبتنی بر الگوریتم، در سال 2015 راه‌اندازی شد. در ابتدا، آهنگ‌ها توسط فعلان عرصه موسیقی به لیست‌های پخش اضافه می‌شدند. اما اکنون، این فرآیند بر اساس انتخاب و علاقه کاربران انجام می‌شود.

استفاده از اسپاتیفای در ایران امکان پذیر است.
استفاده از اسپاتیفای در ایران امکان پذیر است.

در سال 2018، سهام اسپاتیفای در بورس اوراق بهادار نیویورک عرضه شد. سهام این شرکت با قیمت مرجع 132 دلار معامله شد و در مجموع به ارزش 23.5 میلیارد دلار رسید. در سال 2021، این سرویس با بیش از 370 میلیون کاربر فعال از جمله 170 میلیون مشترک پریمیوم، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. همچنین اخیرا اسپاتیفای پخش پادکست‌ها را به خدمات خودش اضافه کرده است. در نهایت، باید بگوییم که ایده و رویکرد دنیل اک دنیای فناوری و تجارت را در کنار صنعت موسیقی تغییر داد.

استفاده از اسپاتیفای در ایران

اوایل دهه 2010، خدمات اسپاتیفای در زمینه پخش موسیقی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفتند. چرا که با طرح‌های رایگان ارائه می‌شدند و در این سرویس، این امکان برای کاربران فراهم شده بود که موسیقی موردعلاقه خودشان را به آسانی دانلود کنند. در واقع، شما می‌توانستید بدون نیاز به خرید آلبوم یا آهنگ‌های سینگل، به آن‌ها به شکل آفلاین گوش دهید.

در حال حاضر، پلتفرم اسپا‌تیفا‌ی حدود 70 میلیون آهنگ در آرشیو خود دارد که در مقایسه با بسیاری از دیگر سرویس‌های پخش موسیقی، رقم قابل توجهی است. برای مثال، سرویس یوتیوب موزیک (YouTube Music) که یکی از رقبای اصلی اسپا‌تیفای است، آرشیوی با حدود 40 میلیون موسیقی دارد و این تعداد در آمازون موزیک (Amazon Music) کمتر است.

در سال‌های اخیر، توسعه‌دهندگان این سرویس در نظر داشته‌اند که از جایگاه فعلی‌شان عبور کنند و فراتر از یک سرویس استریم موسیقی باشند. از این رو، پادکست‌ها را به این پلتفرم اضافه کردند و حتی این کمپانی یک قرارداد انحصاری چند ساله با جو روگان (Joe Rogan) به ارزش حدود 100 میلیون دلار امضا کرد. همچنین شبکه‌های پادکست مانند Gimlet Media و Precast را خریداری کرد.

در حال حاضر، بستری با نام “Spotify Live” یا همان “اسپاتیفای گرین روم“نیز در دسترس است که اساسا مانند؛ توییتر و فضاهای مشابه می‌باشد، اما در اسپاتیفای. این بستر مانند یک مکان گردهمایی برای کاربران برای ضبط زنده پادکست یا چت با فالوورها می‌باشد. بدیهی است که اسپا‌تیفای لا‌یو بیشتر برای هنرمندانی مناسب است که فالوورهای زیادی در این سرویس دارند و می‌توانند مخاطبان زیادی را جذب کنند. لازم به ذکر است که امکان استفاده از خدمات اسپاتیفای در ایران نیز وجود دارد. اما پیش از ثبت‌نام در این پلتفرم، بهتر است که با انواع اکانت اسپاتیفای، تغییر رمز اسپاتیفای و… ، آشنا شوید.

اکانت رایگان اسپاتیفای

چندین تفاوت کلیدی بین نسخه رایگان و پولی اسپاتیفای وجود دارند، به‌ویژه در رابط‌کاربری در گوشی‌های همراه. در نسخه رایگان این سرویس، فقط می‌توانید شش موسیقی را در هر ساعت رد کنید. این بدان معنا است که اگر در حال گوش دادن به یک پلی‌لیست باشید و موسیقی‌های موجود در آن باب سلیقه شما نباشند، تنها می‌توانید شش موسیقی را رد کنید. در حالی که دارندگان اکانت پرمیوم اسپاتیفای، می‌توانند بدون محدودیت موسیقی‌ها را رد کنند.

با خرید اکانت پرمیوم اسپاتیفای یه موسیقی های اسپاتیفای آفلاین گوش دهید.
با خرید اکانت پرمیوم اسپاتیفای یه موسیقی های اسپاتیفای آفلاین گوش دهید.

یکی دیگر از اشکالات اکانت رایگان اسپاتیفای، این است که شما نمی‌توانید موسیقی خاصی را برای پخش انتخاب کنید. در عوض، می‌توانید یک آلبوم یا یک لیست پخش اسپاتیفای را انتخاب کنید و به موسیقی‌های موجود در آن گوش دهید. این مساله می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، به‌ویژه در زمانی که شما می‌خواهید به موسیقی موردعلاقه خود در یک موقعیت خاص گوش دهید و باید صبر کنید تا از بین دیگر موسیقی‌های موجود در پلی‌لیست پخش شود. اما با خرید اکانت پرمیوم اسپاتیفای، می‌توانید بارها به یک موسیقی خاص گوش دهید و لذت ببرید.

اکانت پرمیوم اسپاتیفای (Spotify)

با خرید اکانت پرمیوم اسپاتیفای، می‌توانید تعداد نامحدودی آهنگ و پادکست را برای گوش دادن آفلاین دانلود کنید. این ویژگی برای مواقعی که می‌خواهید بدون اتصال به اینترنت به موسیقی‌های مورد علاقه‌تان گوش دهید، عالی است. اما با نسخه رایگان، نمی‌توانید موسیقی یا پادکست دانلود کنید. بنابراین، همان مبلغی که می‌توانستید برای خرید اکانت پرمیوم بپردازید را باید صرف خرید بسته‌های اینترنتی کنید. زیرا تنها می‌توانید به شکل آنلاین به موسیقی یا پادکست گوش دهید.

بسیاری از کاربران بر این باورند که بدترین ویژگی نسخه رایگان اسپاتیفای، پخش تبلیغاتی است که موسیقی را قطع می‌کنند. در واقع، این تبلیغات آزاردهنده با این هدف طراحی شده‌اند که کاربران  را به سمت خرید اکانت پرمیوم سوق دهند. از این رو، می‌توانید با خرید اشتراک ویژه اسپاتیفای، بدون تبلیغ به موسیقی یا پادکست گوش دهید و یه دیگر امکانات اکانت پرمیوم اسپاتیفای دست یابید.

اسپاتیفای؛ بستری جامع و بی‌نظیر برای شنیدن موسیقی و پادکست

در حال حاضر، خدمات هیچ‌یک از سرویس‌های آنلاین پخش موسیقی به‌اندازه اسپاتیفای گسترده نیست. البته برای استفاده از تمامی خدمات کامل این پلتفرم باید جزو مشترکین ویژه آن باشید. از این رو، بهتر است که اکانت پرمیوم اسپاتیفای را تهیه کنید. البته اگر قصد مقایسه سرویس های موزیک را دارید سایت آی گیم در یک مقاله جامع به ” مقایسه اسپاتیفای و اپل موزیک ” پرداخته است. دارندگان این اکانت می‌توانند موسیقی‌ها را با بالاترین کیفیت گوش دهند. همچنین این امکان برای آن‌ها فرهم شده است که لیستی از موسیقی‌های مورد‌ علاقه‌شان بسازند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.