گرفتار غول یکی از مراحل بازی شدهاید که نمیگذارد از مراحل بالاتر لذت ببرید؟ مجوز عبور از این مرحله را خریداری کنید. برای خرید یک اسلحه عالی در بازیهای سبک تیراندازی، الماس یا سکه کافی ندارید؟ آنها را با روش خرید درون برنامه ای خریداری کنید. میخواهید برای کاراکتر مورد علاقه خود در بازی مورد علاقه خود، لباس مورد علاقهتان را خریداری کنید؟ راه حل شما خرید درون بازی یا خرید پول بازی است؛ اما با کدام روش؟ ما در این مطلب روش خرید درون بازی را به شما آموزش می دهیم.
خرید درون بازی چیست؟
روش خرید درون بازی نوعی خرید درون برنامه ای است که در بین بازی های ویدئویی کنسولهای بازی و بازی های موبایلی و رایانهای رواج دارد. خرید درون بازی باعث میشود گیمرها بتوانند کالاهای مجازی مانند: ارز درون بازی، ارتقا نیرو ها و توانایی ها یا سطوح و ویژگی های جدید را در درون بازی و به انتخاب و اختیار خود خریداری کنند.
توسعهدهندگان بازی ها از خرید های درون بازی به عنوان یک استراتژی کسب درآمد استفاده میکنند. گیمرها نیز خرید هایی را انجام میدهند که کیفیت و لذت تجربه گیم پلی را افزایش میدهد، به احتمال زیاد برای مدت بیشتری بازی خود را ادامه میدهند.
خرید درون بازی و مدل فریمیوم
روش های مختلفی برای درآمدزایی از طریق نرمافزارهای بازی وجود دارد.
- روش اول- برخی از توسعهدهندگان تمامی درآمدهای خود را از طریق تبلیغات درون بازیها بهدست میآورند. این روش برای گیمرها بسیار آزاردهنده است. گاهی نیز توسعهدهندگان بازیها امکان حذف این تبلیغات با ارتقا نرمافزار به نسخه غیر رایگان به گیمرها میفروشند.
- روش دوم- یک روش رایج است که در آن، گیمرها باید در همان ابتدا هزینه دانلود نرمافزار بازی را بپردازند. این روش برای بازیهای شناخته شده تا حدودی مناسب است؛ اما برای بازیهای ناشناخته یک ریسک به شمار میآید و ممکن است میزان دانلود نرمافزار بازی بسیار پایین باشد.
- روش سوم- یکی از محبوبترین روشها هم از نظر کسب درآمد برای توسعهدهندگان بازیها و هم از نظر انعطافپذیری برای گیمرها است. در این روش که به آن مدل فریمیوم (Freemium) هم گفته میشود، طراحان و توسعهدهندگان بازیها، نسخه بازی را بهصورت رایگان منتشر میکنند و سپس امکانات افزوده، آیتمها و ویژگیهای اختصاصی را در درون نرمافزار در مراحل مختلف یا در فروشگاه داخلی بازی در معرض فروش میگذارند.
هزینه این موارد عموما از شارژ اکانت تامین میشود. بنابراین توسعهدهندگان بعد از پرداخت حق کمیسیون فروشگاههای نرمافزار و کمپانیهایی مثل اپ استور و گوگل پلی، سهم خود را از درآمدهای ناشی از خرید های درون بازی دریافت میکنند.
2 روش برای خرید پول درون بازی
توسعهدهندگان نرمافزارهای بازی برای ایجاد بستری مناسب برای پرداخت توسط گیمرها باید موارد گوناگونی را در نظر بگیرند. نکته اول نوعی قرارداد است که بین آنها و کمپانی ارائهدهنده بازی در بازار کنسول یا سیستم عامل مورد نظر منعقد میشود. برای مثال طبق این قرارداد، شرکتهای اپل و گوگل از طریق خدمات خود در بازار اندرویدی گوگل پلی و بازار بازیهای تحت آیاواس که اپ استور نام دارد، 30 درصد حق کمیسیون دریافت میکنند.
نکته دوم محل ارائه کالاهای مجازی یا زمان و مکان مجازی درون بازی است که این کالاهای مجازی به گیمرها پیشنهاد میشوند. معمولا هر بازی دارای یک فروشگاه داخلی است که با نام Store یا Shop شناخته میشود. توسعهدهندگان، پیشنهادات فروش خود را در این فروشگاههای داخلی مجازی ارائه میدهند. نکته سوم که مهمترین این نکات است، اتصال نرمافزار بازی به درگاههای پرداخت یا امکان خرید با کاهش اعتبار شارژ اکانت است. در ادامه با روشهای خرید درون بازی آشنا میشویم.
شارژ اکانت یکی از مرسومترین شیوهها برای برخورداری از امکان خرید درون بازی است. اکانت سونی پلی استیشن، اکانت ایکس باکس، اکانت اپل، اکانت گوگل پلی و اکانت نینتندو، مشهورترین اکانت هایی هستند که با شارژ آن ها میتوانید خرید های درون برنامه ای انجام دهید.
بنابراین قدم اول در این روش، ایجاد اکانت است. توجه داشته باشید، بهدلیل وجود تحریمها علیه ایران، بیشتر این اکانتها برای گیمرهای ایرانی باید غیر مستقیم و با آیپی و آدرس خارج از کشور ایجاد شوند. در ضمن، ایجاد اکانت، بهخودی خود در این روش کافی نیست و باید با یکی از روشهای پرداخت توسط مستر کارت و ویزا کارت یا حسابهای بینالمللی مانند پیپال یا با خرید گیفت کارت بتوانید این اکانت را شارژ کنید.
1- کارت های اعتباری بین المللی
کردیت کارت (Credit Card)، کارت اعتباری بینالمللی یا کارت ارزی بینالمللی نوعی کارت اعتباری است که از سوی بانکهای مختلف و معتبر کشورهای مختلف برای انجام پرداخت های ارزی و بین المللی تحت شبکه اینترنت صادر میشود. برخی از انواع این کارت ها عبارتند از:
- مستر کارت
- ویزا کارت
- مسترو
- امریکن اکسپرس
- ویزا الکترون
- دیسکاور ایت
خرید آنلاین، پرداخت فروشگاهی از دستگاه پوز (P.O.S)، برداشت از خودپرداز (ATM)، انتقال پول (حساب به حساب و کارت به کارت) جزو مهمترین کاربرد های کارت های ارزی هستند. وقتی یک بازی شما را به یک درگاه پرداخت متصل میکند، با انتخاب گزینه کارت اعتباری و وارد کردن اطلاعات آن میتوانید بهشکل مستقیم خرید درون بازی خود را انجام دهید.
مشکل اساسی در این روش این است که بهدلیل وجود تحریمهای بینالمللی دریافت این کارتها برای ایرانیان بسیار دشوار است؛ برای مثال؛ برخی مدیران شرکت ها برای دریافت این کارت ها مجبور خرید خدمات سرورهای مجازی خارجی میشوند.
2- گیفت کارت های بازی
منظور از گیفت کارت های بازی، گیفت کارت هایی است که با استفاده از آنها میتوانید خرید های درون برنامه ای در بازیها انجام دهید. گیفت کارت ها متصل به حسابهای بانکی نیستند، بلکه از سوی شرکت هایی مانند: اپل، سونی، نینتندو و ایکسباکس فقط برای شارژ اکانت استفاده میشوند.
برخی از معروفترین این گیفت کارت ها عبارتند از:
- گیفت کارت اپل یا آیتونز: گیفت کارت شرکت اپل که بیشتر با عنوان گیفت کارت آیتونز صادر میشود؛ دارای اعتباری مجازی برای شارژ اکانت اپل و خرید های درون بازیها است
- گیفت کارت گوگلپلی: با گیفت کارت گوگل پلی میتوانید از درون بازی های تحت اندروید خرید انجام دهید
- گیفت کارت نینتندو: گیفت کارت نینتندو مختص بازیهای اختصاصی شرکت نینتندو و کنسولهای آن است
- گیفت کارت ایکس باکس: در هربازی کنسولهای ایکسباکس میتوانید با استفاده از اعتبار مجازی گیفت کارت ایکس باکس خرید درون بازی انجام دهید
- گیفت کارت پلی استیشن: از گیفت کارت پلی استیشن برای شارژ اکانت پلی استیشن و پرداخت های درون بازی در بازی های محبوب کنسول های بازی سونی استفاده میشود
با پول بازی چه چیزهایی می توانیم بخریم؟
امروزه بهطور مداوم انواع محتوای جدید، عملکرد بازی، ویژگی یا ارتقا بازی به گیمرها ارائه میشوند. اگر چنین خرید هایی در طول گیم پلی انجام شود، به آنها خرید درون بازی یا خرید درون برنامه ای در بازیها گفته میشود؛ اگرچه همین موارد را بهعنوان اقلام جداگانه میتوان در فروشگاه های آنلاین خارج از بازی نیز در دسترس قرار داد.
در برخی موارد، گیمر میتواند بهطور مستقیم با پول واقعی خرید خود را انجام دهد و در موارد دیگر گیمر میتواند ارزهای مجازی درون بازی را با پول واقعی خریداری کند تا از آن برای خرید درون بازی استفاده کند. برخی از مواردی که میتوانیم با این روش خریداری کنیم عبارتند از:
- جم و ارز رایج بازی: جم (Gem) یا جواهرات و گوهرها و نیز سکهها ارزهای رایج درون بسیاری از بازیها هستند که از طریق آنها میتوانیم آیتمهای درون بازی را بخریم
- مراحل: گاهی امکان عبور از یک مرحله بدون گذراندن آن در مورد مراحل سخت بهفروش گذاشته میشود و گاهی مراحل اضافی وجود دارند که ورود به آنها فقط از طریق پرداخت درون برنامه ای ممکن است
- نقشهها: نقشههای راهنما نیز از جمله اقلام قابل فروش در بازیها هستند
- کاراکترها: شخصیتهای جدید با مهارتها و ظاهر متفاوت نیز در بازیها قابل خریداری هستند
- سلاح و ابزار: از جمله متنوعترین و پرفروشترین اقلام در بازیها هستند که هرکدام ویژگیها، کارایی و نیرو متفاوتی دارند
- ارتقا ظاهر: برای مثال ظاهر یک خودرو درون بازی را میتوانید به شیوههای مختلفی با تغییر رنگ و نقوش تغییر دهید. انواع پوشاک، خالکوبی، جواهرات، استیکر و پلاک نیز در این گروه قرار دارند
آمار خرید درون بازی
در طول دوران همهگیری ویروس کرونا خرید های درون بازی در دو فروشگاه اپاستور و گوگلپلی به به 79.5 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2019 در حدود 26 درصد افزایش داده است. جالب است بدانید کاربران دستگاههای اپل حدودا دو و نیم برابر بیشتر از کاربران اندروید برای خرید های درون بازی هزینه میکنند. کلش اف کلنز یکی از بازیهای برتر تولید شده در آمریکا، تنها در سال 2018 میلادی، 610 میلیون دلار از اطریق اپ استور درآمد داشته است. سه یازی برتر دیگر در این روش که جمعا بیش از 272 میلیون دلار درآمد داشتهاند عبارتند از:
- Candy Crush Saga
- Fortnite
- Game of war
بهترین روش خرید درون بازی کدام است؟
بدون تردید برای گیمرهای ایرانی، بهترین روش خرید درون بازی استفاده از گیفت کارت است. گیفت کارت ها دارای یک کد هستند که ترکیبی از حروف و اعداد است. با وارد کردن این کد یا ردیم کردن آن در حساب کاربری خود میتوانید بهسادگی اعتبار گیفت کارت را به اکانت خود منتقل کنید. گیفت کارت ها در مبالغ مختلفی صادر و منتشر میشوند که معمولا از 5 تا 500 دلار است. خرید گیفت کارت بهآسانی با مراجعه به سایت های اینترنتی داخلی که این محصولات را ارائه میدهند ممکن است؛ بنابراین شما میتوانید با اعتبار ریالی، اعتبار دلاری گیفت کارت را خریداری کنید و در بازی خود پیشرفت کنید.