در پی اقدام مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد، نگرانیهایی برای اتحادیه اروپا به وجود آمد. در نتیجه اتحادیه اروپا برای آگاهی از خطرات احتمالی این اقدام مایکروسافت، پرسشنامهای را برای شرکتهای حوزه گیمینگ مانند؛سوپرسل، گارنا و… ارسال کرده است.
طبق گزارش خبرگزاری رویترز به نظر میرسد که مایکروسافت قصد دارد دسترسی به داراییهای اکتیویژن بلیزارد را محدود کند. این موضوع باعث ایجاد ضرر مالی بسیار زیادی برای سایر شرکتهای حوزه گیمینگ و اختلال در رقابت آنها با یکدیگر خواهد شد. از همین رو ادارات تنظیم رقابت اتحادیه اروپا نگران این اقدام مایکروسافت هستند.
اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت
اتحادیه اروپا برای مقابله با اقدام مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن بلیزارد پرسشنامهای را طراحی کرده و برای شرکتهای حوزه گیمینگ ارسال کرده است. در واقع اتحادیه اروپا به این این کار دو هدف مهم را دنبال میکند تا چند موضوع برای همه روشن شود. هدف اول بررسی دیدگاه شرکتهای گیمینگ از احتمال مسدود شدن دسترسی آنها به نرمافزارهای اکتیویژن بلیزارد مانند مجموعه ندای وظیفه (Call of Duty) است. در درجه دوم اتحادیه اروپا هدف بررسی احتمال کاهش کیفیت و امکانات بازیهای اکتیوژن بلیزارد در کنسولهای رقیب را دنبال میکند.
چند ماه است که اقدام مایکروسافت به خرید اکتیویژن بلیزارد، به یکی از پرحاشیهترین اخبار دنیای بازی تبدیل شده و در حال حاضر شرایط سختی دارد. در این اقدام مایکروسافت قصد دارد تا برای تکمیل یکی از بزرگترین ادغامهای تاریخ مبلغ 69 میلیارد دلار هزینه کند. مخالفتهای زیادی با این اقدام شده که مهمترین آنها ثبت شکایت از سوی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) برای جلوگیری از خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت بوده است. در حال حاضر ادارات ضد انحصاری در اتحادیه اروپا در حال بررسی جزئیات معامله اکتیویژن بلیزارد هستند. باید اشاره کرد که سازمان CMA بریتانیا نیز به صورت جداگانه در حال بررسی این معامله است.
جزئیات پرسشنامه ارسال شده به شرکتهای گیمینگ توسط اتحادیه اروپا
هدف تیم بررسیکننده اتحادیه اروپا این است که پروندهای جمع کنند تا ضررهای معامله اکتیویژن بلیزارد برای تجارت جهانی را به اثبات برساند. در واقع قصد دارند انحصاریسازی بودن اقدان مایکروسافت را ثابت کنند. انحصاریسازی اکتیویژن بلیزارد توسط کمپانی مایکروسافت باعث از بین رفتن تعادل در رقابت سایر شرکتهای گیمینگ خواهد شد. از همین رو اتحادیه اروپا پرسشنامهای صدصفحهای را برای شرکتهای حوزه گیمینگ ارسال کرده است.
برخی از مهمترین سوالاتی که در پرسشنامه اتحادیه اروپا مطرح شدهاند، عبارتند از:
- به نظر شما، مایکروسافت پس از تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد، با توجه به بازیهای کنسولی اکتیویژن بلیزارد، از چه نوع استراتژی انحصاری استفاده خوتاهد کرد؟
- آیا این امکان وجود دارد مایکروسافت باعث تاخیر عرضه بازیهای اکتیویژن بلیزارد روی کنسولهای رقیب شود؟
- مجموعههای جایگزین اصلی برای مجموعه Call of Duty کداماند؟ آیا با انحصاری شدن Call of Duty، مجموعه بازی دیگری توان رقابت با این مجموعه را دارد؟
- تاثیر انحصاری شدن بازیهای اکتیویژن روی صنعت گیمینگ چگونه خواهد بود؟
نتیجه رویارویی اتحادیه اروپا و مایکروسافت چه خواهد بود؟
گفتنی است که اتحادیه اروپا از شرکتهای حوزه گیمینگ خواسته تا چند روز قبل از تعطیلات کریسمس، پرسشنامه را تکمیل کرده و برای آنها ارسال کنند. تاکنون اخبار جدیدی از تکمیل پرسشنامه توسط شرکتهای گیمینگ و ارسال آن به اتحادیه اروپا و روند خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت منتشر نشده است. بنابراین باید منتظر اقدامات بعدی مایکروسافت و اتحادیه اروپا در این فرایند پرحاشیه بمانیم.