-
منتشر شده : ۱۷ تیر, ۱۴۰۴
- نویسنده : علیرضا بیضاوی

فهرست محتوایی
با وجود فضای نسبتاً ناامیدکننده در مایکروسافت به دلیل اخراجهای گسترده، لغو پروژهها، و حتی تعطیلی استودیوها، به نظر میرسد سرویس اشتراکی Xbox Game Pass همچنان از دید مایکروسافت یک سرویس سودآور محسوب میشود.
سودآوری Game Pass از منظر هزینههای شخص ثالث
براساس اظهارات کریستوفر درینگ، سردبیر و یکی از بنیانگذاران وبسایت The Game Business، مایکروسافت هزینههای مربوط به پرداخت به ناشران و توسعهدهندگان شخص ثالث، بازاریابی، و نگهداری سرویس را در محاسبه سودآوری Game Pass لحاظ میکند. از این منظر، این سرویس اشتراکی در حال حاضر سودده است.
«هزینههایی که در سود Game Pass لحاظ میشود شامل پرداخت به شخص ثالث، بازاریابی و هزینههای خدمات است… اما درآمد از دسترفته ناشی از عرضه روز اول بازیهای انحصاری روی این سرویس، محاسبه نمیشود.»
درآمد از دسترفته بازیهای انحصاری؛ بخشی از واقعیت پنهان
درینگ در ادامه اشاره میکند اگر به بازیهای استودیوهای داخلی (first-party) مایکروسافت نیز به اندازه ناشران شخص ثالث برای حضور در Game Pass پرداخت میشد، این سرویس شاید دیگر «سودآور» به حساب نمیآمد. به گفته او، مایکروسافت هزینه عرضه بازیهای انحصاری خود روی Game Pass را در محاسبه سودآوری لحاظ نمیکند.
شک و تردید برخی بازیسازان نسبت به پایداری Game Pass
با اینکه مایکروسافت هنوز از Game Pass حمایت میکند، برخی بازیسازان سابق معتقدند که این مدل تجاری در بلندمدت ممکن است پایدار نباشد. بهعنوان مثال، رافائل کولانتونیو، بنیانگذار سابق Arkane Studios، در واکنش به صحبتهای مایکل داوس (مدیر انتشارات Baldur’s Gate 3) در مورد «پول بینهایت» گفت:
«خسته شدم از این حرفها که میگفتند ‘نگران نباش، روی فروش تأثیر نداره’، بعد از چند سال میپذیرن که کاملاً تأثیر داره. واقعاً؟ جای تعجبه؟»
نظر فیل اسپنسر درباره کارایی Game Pass
فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش بازیهای مایکروسافت، پیشتر در فروردینماه گفته بود که Game Pass لزوماً برای همه مناسب نیست. اگر کاربری فقط یک یا دو بازی در سال بازی کند، بهتر است آنها را بخرد تا اینکه اشتراک بگیرد. اما برای افرادی که دوست دارند بازیهای متنوع را امتحان کنند، این سرویس میتواند گزینه مناسبی باشد.
«Game Pass گزینهای سالم برای برخی افراد است، نه برای همه. اگر فقط یکی دو بازی در سال انجام میدهید، شاید این مدل برایتان مناسب نباشد. اما من میخواهم شما حق انتخاب داشته باشید.»
اسپنسر همچنین در بهمنماه تأکید کرد که مایکروسافت نمیخواهد مالکیت بازیها را کاملاً با اشتراک جایگزین کند.
با اینکه Xbox Game Pass از نگاه مایکروسافت در قالب هزینههای شخص ثالث سودآور به شمار میرود، واقعیتهایی مثل عدم احتساب هزینههای مربوط به بازیهای انحصاری، انتقادات توسعهدهندگان، و نگرانی درباره پایداری بلندمدت مدل اشتراکی، باعث شدهاند تا آینده این سرویس همچنان محل بحث باقی بماند.
منبع: gamingbolt