کیم سوئیفت توسعه دهنده بازی‌های پرتال و Left 4 Dead مدیریت بخش جدید مایکروسافت را به عهده گرفته است
در حین برگزاری رویداد سالانه GDC یا همان توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری 2022 که در شهر سان فرانسیسکو برپا شد، شرکت مایکروسافت از یک خبر پرده‌برداری کرد؛ راه‌اندازی یک واحد مستقل جهت توسعه و نشر بازی‌های نیتیو روی سیستم‌های ابری. به دنبال این خبر. کی سوئیفت که سال گذشته از گوگل به مایکروسافت نقل مکان کرده بود، مدیریت این واحد را که Xbox Game Studios Publishing نام دارد برعهده خواهد گرفت.

کیم سوئیفت، در ویدیویی که از سوی مایکروسافت منتشر شد، می‌گوید که این واحد مستقل با استودیوهای بازی‌سازی تاپ که تنها به روی بازی‌های ابری تمرکز دارند، همکاری خواهد کرد. این موضوع به تیم سوئیفت این اجازه را می‌دهد تا در کنار استفاده از قدرت قابل توجه پردازش ابری (Cloud Processing)، در مسائل دیگری مانند هوش مصنوعی به کار رفته در بازی (AI) و بهبود باورپذیری حرکت‌ها و اعمال کاراکترهای بازی‌های تمرکز کنند.
در جایی دیگر کیم سوئیفت به این موضوع اشاره دارد که استفاده از سیستم‌های پردازش ابری به گونه‌ای می‌توانند بخشی از بار محاسبات پیچیده مانند فیزیک پویا و هوش مصنوعی شخصیت‌های جهان بازی را به دوش خود بگیرد و بخش‌های دیگر بازی توسط سیستم و سخت‌افزار خود کاربران پردازش شوند.
تاکنون بازی‌هایی که از روش استریم ابری به روی سرویس‌هایی مثل PlayStation Now و XCloud مایکروسافت در دست گیمرها قرار می‌گیرند، تفاوت چندانی با اجرای همان گیم‌ها روی سیستم گیمرها ندارند. در این حالت تنها پردازش بازی‌ها از سروری که به اندازه کنسول گیمرها قدرتمند است شبیه‌سازی می‌شوند و سپس به روی صفحه نمایشگر گیمرها ارسال می‌شوند. اما با به وجود آمدن این سیستم جدید، بهره‌مندی از قدرت بسیار بیشتری از سخت‌افزاراهای کنسول‌های خانگی به وسیله پردازش ابری امکان‌پذیر می‌شود.

پروژه بازی‌های کاملا ابری ایکس‌باکس، یک پلن سرمایه‌گذاری بلند مدت برای مایکروسافت در سال‌های آتی است. با این وجود، سران بخش گیمینگ ابری مایکروسافت از همین حالا آماده همکاری با توسعه‌دهندگانی هستند که این موقعیت را جالب و راهبردی می‌بینند.
به گفته کیم سوئیفت، قابلیت استریم بازی‌ها روی کنسول‌هایی که قدرت گرافیکی آنچنانی ندارند تنها یکی از امکانات فناوری پردازش ابری برای گیمرها است و از این موقعیت می‌توان در بسیاری از مسائل بزرگ‌تر دیگر نیز استفاده کرد. با روی کار آمدن سیستم جدید کاملا ابری مایکروسافت، استفاده از بات‌هایی که توسط یادگیری ماشینی به طور هوشمند عمل می‌کنند برای پیدا کردن باگ‌های بازی‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. در همین حال، با یادگیری ماشینی می‌توان طراحی بهتری برای مراحلی که به صورت تصادفی ساخته می‌شوند (Procedurally Generated) در نظر گرفت. برای تک تک این امکانات، تیم‌های تحقیقاتی مجربی در حال کار هستند.

هنگامی که کیم سوئیفت از گوگل استودیو به مایکروسافت پیوست، جف گراب – خبرنگار وب‌سایت گیمز بیت – این تغییر را به عنوان یکی از تاکتیک‌های مایکروسافت برای کمک به پروژه ابری مشرتک ایکس باکس با هیدئو کوجیما اعلام کرد. به گفته جف گراب که از برنامه‌های استودیوهای بازی سازی ایکس‌ باکس باخبر است، بیشتر از این اطلاعات دقیق‌تری از این پروژه به بیرون درز نکرده است. اما جای خوشحالی است چرا که مذاکرات طرفین کماکان ادامه دارد و ممکن است تا تابستان 2022 خبرهای خوبی از همکاری مایکروسافت و استودیو کوجیما به گوش برسد.
به نقل از جف گراب، برای دستیابی به حداکثر تعداد گیمرهایی که از کنسول ایکس باکس و گیفت کارت ایکس باکس استفاده کنند، فیل اسپنسر مدیر برند Xbox این طرح را تنها یکی از سرمایه‌گذاری‌‌های روزافزون مایکروسافت به روی بازی‌های کاملا ابری می‌داند. به گفته جف گراب به نقل از اسپنسر، تبدیل کردن افرادی که از هیچ یک از کنسول‌های بازی یا کامپیوترهای شخصی استفاده نمی‌کنند به گیمرهای جریان اصلی، بازار هدف این پروژه بزرگ هستند. با اینکه بازار علاقمندان به بازی‌های ویدیویی بیشتر از سه میلیارد نفر تخمین زده شده است، اما مایکروسافت امیدوار است که با آسان‌سازی دسترسی به بازی‌های رایانه‌ای، کنسول ایکس باکس را به دستگاهی فراتر از یک گجت بازی زیرتلویزیونی تبدیل کند و این کنسول را به تمامی افراد جامعه به فروش برساند.
هفته گذشته، شرکت یوبی‌سافت، ناشر سری بازی‌های Assassin’s Creed یک فناوری رایانش ابری جدیدی معرفی کرد که به وسیله آن می‌تواند انواع بازی‌های جدیدی را روانه بازار کند که قادر به دور زدن محدودیت‌هایی سخت‌افزاری کنسولی است که هر روز با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یوبی‌سافت اسکالار (Ubisoft Scalar) یک فناوری جدید است که بازی‌های این شرکت را قادر می‌سازد تا از قدرت رایانش ابری استفاده کنند و به توسعه‌دهندگان این اختیار را می‌دهد تا بدون محدودیت‌های سخت‌افزاری و زمانی هر آنچه که تخیل می‌کنند را به شکل بازی درآورند. در نتیجه این فناوری، دنیای بازی‌های ویدیوئی می‌تواند بیشتر از قبل بزرگ‌تر، اجتماعی‌تر، واقعی‌پذیرتر و غنی‌تر شود.

رایانش بومی ابری رویکردی تازه در توسعه نرم‌افزارها است که از رایانش ابری برای ساخت و اجرای برنامه‌های کاربردی مقیاس‌پذیر در محیط‌های مدرن و پویا استفاده می‌کند. با کمک این تاکتیک می‌توان سیستم‌های ضعیفی که با هم جفت شده‌اند را انعطاف‌پذیر، قابل مدیریت و مشاهده‌پذیرتر از قبل کرد. از نظر فنی تکنولوژی جدید مایکروسافت به عنوان “ابر بومی” محسوب می‌شود زیرا به سرورهای راه دور متکی است، این سرورها هنوز هم عمدتاً بازی هایی را اجرا می کنند که برای کنسول‌های خانگی طراحی شده‌اند که در صورت نصب عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهند.
بازی‌های “کلاود نیتیو” از ابر برای پردازش بخش‌های خاصی از بازی، مانند فیزیک، نور، محیط‌ها یا هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این پردازش چندین کاربرد بالقوه دارد، مانند بالابردن قدرت پردازش کنسول‌های خانگی، یا اطمینان از اینکه گیمرهایی که به دنیای آنلاین می‌پیوندند، همگی می‌توانند تجربه همگام‌سازی یکسانی را داشته باشند.
یک مثال برای کلاود نیتیو، حالت “منطقه ویرانگر” چند نفره در Crackdown 3 است که از ابر برای پردازش فیزیک تخریب استفاده می‌کند و به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا ساختمان‌های عظیم را به قطعات کوچک بی‌شماری منفجر کنند، بدون اینکه در عملکرد دستگاه افت خاصی دیده شود (منظور همان سرعت فریم بر ثانیه است).
سوئیفت در پایان اذعان داشت که بازی‌های ابری هنوز در مراحل اولیه خود هستند و برای دستیابی به تمامی امکانات آنها باید چند سالی صبر کرد. درست مثل زمانی که نتفلیکس به بازار عرضه شد و سرعت اینترنت در همه کشورها به اندازه‌ای نبود که بتوان از این سرویس به نحو احسن استفاده کرد. اما رفته‌رفته تمامی زیرساخت‌ها برای استفاده بهینه از نتفلیکس مهیا شد.