خرید بازی و صنعت بازی همواره مورد توجه گیمرها و استودیو ها بوده است. برای سازندگان بازی چیزی بدتر از این نیست که آمار فروش بازی در حد پیش‌بینی‌های ناشر آن نباشد سازندگان زیادی قربانی فروش کم بازی‌های خود و در نهایت مجبور به بستن استودیوی خود شده‌اند. این امر ناراحت‌کننده از همان سال‌های اول شکل‌گیری صنعت بازی وجود داشته است. برخی از این بازی‌ها خاطرات خیلی خوشی برای گیمرها خلق کرده بودند، ولی پایان خوشی نداشتند. در این مطلب تعدادی از مهم ترین استودیوهای بازی تعطیل شده را با جزئیات لازم در مورد تاریخچه آن‌ها، به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی برخی از مهم‌ترین استودیوهای بازی بسته شده

صنعت بازی در کنار تمام مزایای خود یک صنعت پرریسک به شمار می‌آید. در این صنعت حتی اگر مطرح‌ترین استودیوهای بازی کمی از مسیر خود منحرف شوند، خود را با پیشرفت‌های این صنعت هماهنگ نسازند یا آثار باکیفیت بسازند ولی فروش خوبی نداشته باشند، با خطر تعطیلی روبرو خواهند شد. در ادامه این بخش برخی از مهم ترین استودیوهای بازی تعطیل شده را با هم بررسی خواهیم کرد.

آتاری
آتاری

استودیوی آتاری

آتاری (Atari, Inc.) یکی از معروف‌ترین شرکت‌ها در تاریخ صنعت بازی به شمار می‌آید که این روزها به شکل دیگری به حیات خود ادامه می‌دهد. البته فعالیت آتاری اصلی چند دهه قبل به پایان راه رسید. این شرکت در سال 1972 تاسیس شد و با متحول کردن دنیای بازی‌های آرکید و تولید بازی معروف پانگ (Pong) به یکی از تاریخ‌سازان این صنعت تبدیل شد.

این شرکت بعدها در زمینه تولید کنسول‌های خانگی با عرضه کنسول آتاری در سال 2006 طوفانی به پا کرد و یکی از اولین کنسول‌های خانگی موفق را به دست علاقمندان رساند. علاوه بر بازی پانگ، بازی‌هایی مانند تانک، Breakout، Asteroids و Pele’s Soccer نیز توسط این استودیو منتشر شد که غوغایی در میان طرفداران کنسول‌های خانگی ایجاد کرد.

در ادامه، آتاری هم از قربانیان «دوران سقوط بازی‌های ویدیویی» در آمریکا شد. یکی از دلایل این امر، پر شدن بازار از تعداد زیادی بازی بی‌کیفیت در آن دوران بود که باعث شدند مخاطبان نسبت به این سرگرمی بی‌اعتنا شوند. بازی‌ای مانند پک من (Pac-Man) که نسخه اصلی آن محصول نامکو (Namco) بود، در سال 1982 برای کنسول آتاری منتشر شد؛ ولی با کیفیت پایینی که ارائه می‌داد باعث شد خریداران از تجربه آن خسته شوند.

استودیوی Acclaim Entertainment

اگر از گیمرهای قدیمی باشید، لوگوی شرکت Acclaim Entertainment را فراموش نکرده‌اید؛ لوگویی که سال‌ها جزو تصاوری تکراری ابتدایی خیلی از بازی‌ها مانند Turok، Shadow Man و Re-Volt بود. این استودیو نیز از جمله مهم ترین استودیوهای بازی تعطیل شده است که کار خود را سال 1987 شروع کرد و در سال 2004 تعطیل شد.

این شرکت کار خود را در نیویورک آغاز کرد که بیشتر نقش یک ناشر بزرگ را داشت تا یک استودیوی بازی‌ساز. استودیوی اکلیم بعد از چند سال انتشار بازی برای کنسول‌های نینتندو، کم‌کم فعالیت‌های خود را گسترش داد و کنسول سنگا جنسیس (Sega Genesis) و سایر کنسول‌های این شرکت را به فهرست پلتفرم‌های خود اضافه کرد. فعالیت این شرکت همچنان ادامه داشت؛ ولی به تدریج اوضاع مالی شرکت به‌هم ریخت و بعد از تعطیل کردن بعضی از شعبه‌های خود به مرحله ورشکستگی رسید و صدها کارمند آن به فعالیت خود پایان دادند. این شرکت بزرگ به خاطر بعضی از مشکلات مدیریتی از بین رفت.

استودیوی Ion Storm

جان رومرو و تام هال بعد از جدایی از شرکت id Software به سراغ تاسیس استودیوی جدیدی با نام Ion Storm رفتند. این استودیو که در سال 1996 تاسیس شد، سازنده بازی‌های معروفی از جمله Deus Ex، Anachronox و  Thief: Deadly Shadowsبود که در سال 2005 تعطیل شد. این استودیو نیز از جمله مهم ترین استودیوهای بازی تعطیل شده به شمار می‌آید.

اولین اثر این استودیو بازی استراتژی هم‌زمان Dominion: Storm Over Gift 3 بود که کیفیت مناسبی نداشت. بازی دوم این استودیو حتی از بازی اول هم ضعیف‌تر ظاهر شد. اما پس از آن با انتشار بازی Anachronox به کارگردانی تام هال، مشخص شد که می‌توان از این استودیو انتظارات بالایی داشت. این بازی نقش‌آفرینی یکی از بزرگ‌ترین آثار زمان خود بود. این بازی به لطف ویژگی‌هایی مانند گیم‌پلی جذاب و متفاوت به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد.

بازی‌هایی مانند Deus Ex و Thief هم از عناوین موفق و پرطرفدار استودیوی Ion Storm بودند. اما این شرکت در نهایت عاقبت خوشی نداشت. بعد از جدایی جان رومرو و تام هال در سال 2001 از این شرکت، وارن اسپکتر معروف هم در سال 2004 از این گروه جدا شد و کم‌کم اکثر اعضای بلندمرتبه این شرکت از آن خداحافظی کردند. در آخر، این استودیو بدون حضور ستاره‌هایش محکوم به تعطیلی شد.

Runic Games
Runic Games

استودیوی Runic Games

استودیوی Runnic Games در سال 2008 و پس از خروج بسیاری از کارکنان Blizzard North تشکیل شد. در میان کارکنان این استودیو اسم برادران شیفر می‌درخشید که از سازندگان اصلی بازی Diablo بودند. این شرکت در سال 2009 بازی Torchlight را عرضه کرد. این استودیو هم از جمله مهم ترین استودیوهای بازی تعطیل شده در تاریخ گیمینگ به شمار می‌آید.

عرضه بازی Torchlight 2 در سال 2012 یک موفقیت دیگر برای این استودیو بود. اما آخرین کار آن‌ها بازی ساده و بی‌ادعای Hob بود. سه ماه بعد شرکت مادر که Perfect World نام دارد، اعلام کرد که استودیوی Runic نفس‌های آخر خود را می‌کشد. در نهایت استودیو رانیک گیمز پس از 9 سال تعطیل شد.

استودیوی Clover

استودیوی کلاور (Clover) در سال 2007 توسط کپکام و پس از خروج استعدادهای زیادی از استودیوی Semi-Autonomous و کمتر از سه سال از فعالیت خود تعطیل شد. این استودیو که در سال 2004 تاسیس شده بود بازی‌های مورد تحسین و موثری مانند Viewtiful Joe و دنباله‌اش Okami را در آن زمان کوتاه ساخت و منتشر کرد.

اما کیفیت کار آن‌ها کافی نبود. فروش کم بازی‌ها به همراه نارضایتی شرکت مادر (Capcom) و عدم ریسک این شرکت برای ساخت آی‌پی‌های جدید، باعث خروج اعضای برتر و خلاق Clover شد. آن‌ها در حالی که کوچک‌ترین انگیزه‌ای برای ماندن نداشتند، کپکام را ترک کردند. این استودیو هم از جمله مهم ترین استودیوهای بازی تعطیل شده در تاریخ به شمار می‌آید.

استودیوی معروف Midway Games

میدوی گیمز، قدیمی‌ترین شرکت حاضر در لیست ما، چند دهه بیشتر از بقیه استودیوها عمر کرد ولی سابقه طولانی هم به داد این شرکت نرسید. آغاز کار میدوی گیمز به سال 1958 برمی‌گردد، البته بازی‌های ویدیویی در آن دوره به طور عمومی تولید نمی‌شدند و در مراحل آزمون و خطا به سر می‌بردند. از جمله بازی‌های معروف این استودیو می‌توان به بازی پرطرفدار Mortal Kombat و Rampage اشاره کرد.

فعالیت اصلی این شرکت در زمینه بازی‌های ویدیویی از سال 1976 با بازی Sea Wolf آغاز شد. میدوی سازنده اولین نسخه بازی پک من (Pac Man) نامکو در آمریکا و بخش‌هایی از اروپا بود. بازی Rampage هم در دهه 1980 سروصدای زیادی درون سالن‌های تفریحی پر از دستگاه‌های آرکید ایجاد کرد. با ورود به دهه 1990 بازی مورتال کمبت منتشر شد که دنیای بازی‌های ویدیویی را به لرزه درآورد. در نهایت به خاطر تحولات دنیای بازی و سوء مدیریت که در دهه 2000 برای آن‌ها پیش آمد، میدوی در سال 2009 اعلام ورشکستگی کرد و به کار خود پایان داد.

استودیوهای معروف هم فراموش می‌شوند؛ ولی بازی‌ها نه!
استودیوهای معروف هم فراموش می‌شوند؛ ولی بازی‌ها نه!

استودیوهای معروف هم فراموش می‌شوند؛ ولی بازی‌ها نه!

استودیوهای معروف و بزرگی در تاریخ گیمینگ وجود داشته‌اند که بازی‌هایشان هنوز در خاطر طرفداران هستند. اما بسیاری از آن‌ها با پایان کار خود، به تاریخ سپرده شدند. درست است که استودیوهایی مثل آتاری هیچوقت فراموش نمی‌شوند؛ اما در واقع این بازی‌ها هستند که همواره به زندگی خود ادامه می‌دهند. برای مثال، امتیاز بازی مورتال کمبت که از استودیوی میدوی منتشر شده بود، پس از فروپاشی این شرکت، توسط برادران وارنر خریداری و باعث تشکیل استودیوی ندرلم شد. در این مطلب با مهم ترین استودیوهای بازی تعطیل شده و داستان و تاریخچه آن‌ها آشنا شدیم. اگر مایل هستید در خصوص کمپانی های بازی سازی اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد میکنیم مقاله ”  کمپانی‌های برتر بازی سازی” را از دست ندهید.