دانیل واورا، کارگردان بازی‌های Kingdom Come: Deliverance و دنباله موفق آن که در سال ۲۰۲۵ منتشر شد، در گفت‌وگویی با The Game Business عنوان کرد که فشارهای ناشی از روند توسعه باعث بروز مشکلات جدی در سلامت جسمی او شده است. وی اظهار داشت:

«استرس زیادی را تحمل کردم و دچار مشکلات سلامتی شدم. باید کمی سرعت کار را کاهش دهم.»

امید به نقش پشتیبانانه هوش مصنوعی

واورا در ادامه صحبت‌های خود به جایگاه هوش مصنوعی در آینده توسعه بازی‌ها پرداخت. او تاکید کرد که هوش مصنوعی نباید جایگزین انسان‌ها شود، بلکه می‌تواند به عنوان ابزاری کمکی برای افزایش سرعت و کاهش فشار کاری عمل کند.

«من ایده‌های زیادی دارم اما زمان کافی برای تحقق همه آن‌ها وجود ندارد. امیدوارم هوش مصنوعی بتواند فرآیند توسعه را آسان‌تر و سریع‌تر کند.»

پروژه‌هایی با پتانسیل بالا

واورا همچنین اشاره کرد که چند پروژه در ذهن دارد که به باور او، می‌توانند پتانسیلی برابر با Kingdom Come: Deliverance داشته باشند؛ پروژه‌هایی که به گفته وی نیازمند زمان، دقت و آمادگی بسیار بالایی هستند.

بحث داغ هوش مصنوعی در صنعت بازی

موضوع نقش هوش مصنوعی در توسعه بازی‌ها در ماه‌های اخیر به یکی از بحث‌های اصلی در این صنعت تبدیل شده است. در کنار واورا، افرادی همچون یوسف فارس (کارگردان It Takes Two) و استراوس زلنیک (مدیرعامل Take-Two) نیز دیدگاه‌هایی مبتنی بر همزیستی خلاقانه با AI را مطرح کرده‌اند.

منبع: VGC