یکی از راههای محبوب کسب درآمد برای توسعه دهندگان نرمافزارهای بازی و نرمافزارهای کاربردی گوناگون، خریدهای درون برنامهای و خرید درون بازی از گوگل پلی است. کاربران اندروید از این روش خرید استفاده میکنند.
این روش همچنین؛ مورد استقبال بیشتر کاربران دستگاههای اندرویدی قرار گرفته است؛ زیرا میتوانند یک نرمافزار را دانلود کنند و سپس در صورت نیاز، برای امکانات بیشتر، با استفاده از درگاههای پرداخت درونبرنامهای، این امکانات را خریداری کنند. در این مقاله با صفر تا صد روش خرید درون برنامهای و خرید درون بازی، مزایا، معایب، انواع و افق پیش روی آن آشنا میشویم.
خرید درونبرنامهای چیست؟
خرید درونبرنامهای (in-app purchase) به امکان خرید کالاهای دیجیتالی و خدمات از داخل نرمافزارها در دستگاههای تلفن همراه و تبلت اشاره دارد. خرید درون برنامه ای به توسعه دهندگان نرمافزار اجازه میدهد تا نرمافزارهای خود را بهصورت رایگان ارائه دهند و سپس امکانات جذاب بسیاری را در داخل خود برنامه به معرض فروش بگذارند.
خرید درونبرنامهای از نگاه کاربران نرمافزار
فقط به این دلیل که یک نرمافزار را به صورت رایگان دانلود میکنید به این معنا نیست که هزینهای برای شما دربرندارد. بسیاری از برنامههای موجود در همه دستهها در فروشگاههایی مانند؛ فروشگاه اپاستور (App Store) برای کاربران آیفون و آیپد و فروشگاه گوگلپلی یا پلی استور برای کاربران دستگاههای تحت اندروید، دارای خریدهای درونبرنامهای هستند. نوع امکانات قابل خرید در این نرمافزارها بستگی به دستهبندی نرمافزار و کاربرد آن دارد ولی برخی از کالاهای دیجیتالی و خدمات قابل خرید از این نرمافزارها عبارتند از:
- امکان بهاشتراکگذاری برخی از انواع محتوا
- امکان دانلود محتواهایی مانند: عکس، موسیقی و ویدئو
- امکان استفاده از خدمات استریم آنلاین شبکههای تلویزیونی و ایستگاههای رادیویی
- خرید انواع قابلیتها در نرمافزارهای بازی، مانند: قدرت یا سرعت بیشتر
- خرید انواع کالای دیجیتال درون بازی مانند: سکه مجازی، اسلحه، فشنگ و خودرو و لباس
- امکان بهروزرسانیهای نرمافزار
خرید درونبرنامهای از نگاه توسعه دهندگان نرم افزار
بیایید بپذیریم طراحی، تست و توسعه نرمافزار، کاری تخصصی و سخت است. توسعه دهندگان نرمافزار باید ساعات بیشماری در حال نوشتن و اصلاح کدهای پیچیده باشند؛ به نقاط مختلف سفر کنند تا ایده خود را با حامیان مالی احتمالی در میان بگذارند و سپس عملکرد مناسب برنامه را پس از انتشار با بهروزرسانیهای مداوم بهطور منظم حفظ کنند. این افراد باید از این کار درآمدزایی کنند؛ نه تنها به خاطر تامین نیازهای فردی، بلکه برای تامین سرمایه لازم برای توسعه نرمافزارهای دیگر.
تعیین مبلغی بهعنوان هزینه دانلود نرمافزار در فروشگاههای اینترنتی نرمافزار، کاری آسان است؛ اما این که کاربران بخواهند نرمافزاری ناآشنا را با پرداخت هزینه خریداری کنند، حرفی دیگر است. زیرا کاربران میتوانند بهراحتی یک جایگزین رایگان برای دانلود انتخاب کنند. مساله رقابت شدید بین توسعه دهندگان نرمافزار و ناشران نرمافزار را نیز باید درنظر بگیرید.
ایجاد امکان خرید درون برنامه ای از گوگل پلی و دیگر فروشگاههای نرمافزار برای کاربران، به توسعه دهندگان نرمافزار امکان میدهد برنامه خود را رایگان ا کنند تا حداکثر دانلود برای نرمافزار ممکن شود؛ سپس از طریق خرید درونبرنامهای به سود مناسب و معمولا بیش از حد انتظار خود برسند.
تاریخچه خرید درون بازی
اولین تراکنش خرید درون بازی به شرکت بتسدا (Bethesda) تعلق دارد که در یک پروژه خرید آزمایشی، یک زره اسب را در بازی The Elder Scrolls V: Skyrim به قیمت 2.5 دلار به معرض فروش گذاشت. همچنین شرکت نرمافزاری ولو (Valve) در اوایل دهه 2010 میلادی توانست مفهوم تراکنش خُرد (Microtransaction) را که معادل خرید درون بازی در دنیای بازیهای ویدئویی است، رواج دهد. این شرکت از این ویژگی در بازی Team Fortress 2 استفاده کرد.
برای افرادی که میخواهند از تمام خدمات گوگل پلی استفاده کنند، یک پس (Google Play Pass) وجود دارد که به شما این امکان را میدهد که صدها برنامه و بازی را به صورت رایگان، بدون تبلیغات یا خریدهای درون برنامهای دانلود کنید. هزینه آن نیز 4.99 دلار در ماه (یا 29.99 دلار در سال) است. همچنین میتوان آن را با حداکثر پنج فرد دیگر به اشتراک گذاشت.
آشنایی با مزایای خرید درون بازی
روش خرید درون بازی از گوگل پلی و دیگر مراکز ارائه دهنده نرمافزار به روشی محبوب برای کسب درآمد برای کمپانیهای نرمافزار و بازیهای تلفن همراه و رایانه لوحی مبدل شده است. درآمدی که به روش خرید درونبرنامهای ایجاد میشود حدود 48 درصد از درآمد برنامههای تلفن همراه را در دنیا به خود اختصاص داده است. در ادامه با برخی از مزایای روش خرید درون بازی آشنا میشویم.
دسترسی به مدل Freemium
در چند وقت اخیر مدل freemium به عنوان راهی برای کسب درآمد از بازی ها بسیار محبوب شده است. بازی Clash of Clans و کمپانی Supercell دو نمونه از مواردی هستند که با استفاده از این روش توانستهاند در فهرست پرفروشترین برنامهها قرار بگیرند. در این مدل، کاربران میتوانند نرمافزار را با ویژگیهای اصلی آن به صورت رایگان دانلود و امتحان کنند اما برای دسترسی به ویژگیهای برتر و ویژه بیشتر یا ارتقا به نسخه بهتر و حرفهای باید هزینهای مشخص را پرداخت کنند.
توسعهدهندگان نرمافزار در این روش میتوانند از تبلیغات هدفمند، پیشنهادات و پیامهای درونبرنامهای برای جلب توجه مصرف کنندگان استفاده کنند. به عنوان مثال در یک برنامه خرید یا تحویل غذا، دسترسی به منوهای خاص و برخی امکانات سفارشیسازی، افزایش تخفیفها یا پیشنهادات ویژه از طریق پرداخت هزینه درونبرنامهای ممکن میشود.
نرخ دانلود بیشتر
نرمافزارهای رایگان یا Freemium اغلب تعداد نرخ دانلود بسیار زیادی دارند؛ زیرا کاربران معمولا برنامهای را دانلود میکنند که میتوانند قبل از پرداخت هرگونه هزینه آن را امتحان کنند. همچنین این برنامهها اغلب در بازارهای مربوط به پلتفرم تلفن همراه خود دارای رتبه بسیار بالایی هستند؛ زیرا اغلب این برنامهها دارای تعداد دانلود زیاد و امتیاز کاربران مناسب هستند. به این شرط که برنامه freemium بتواند بین پیشنهادات رایگان و پولی، نقطه تعادل مناسب را بیابد، این افزایش حجم مخاطب، اغلب منجر به درآمد بیشتر نسبت به یک برنامه پولی می شود.
وفاداری بیشتر به نام تجاری
تقریبا هر فروشگاه نرمافزار با برنامههای مختلف از هر دسته اشباع شده است. مهم این است که این فروشگاهها بتوانند کاربران خود را نگه دارند و از مهاجرت آنها به سایر گزینهها جلوگیری کنند. این هدف را میتوان با ایجاد امکان خریدهای درونبرنامهای تضمین کرد. این روش باعث کاهش کاربران ناراضی از نرمافزارها میشود؛ زیرا این کاربران برای خرید نرمافزار پولی نپرداختهاند و اگر از نرمافزار رضایت نداشته باشند، بهراحتی و بدون نارضایتی زیاد، آن را حذف میکنند. همین امر از سوی دیگر در زمان رضایت کاربران، موجب وفاداری و اعتماد بیشتر به برند میشود.
سهولت پرداخت
خریدهای درون برنامه ای گوگل پلی و پلتفرمهای دیگر ارائه نرمافزار، معمولا نیازی به پر کردن فرمهای طولانی از سوی کاربران ندارند و کاربران میتوانند بهراحتی با چند کلیک و طی مراحل احراز هویت، مبلغ مورد نظر را پرداخت کنند. از سوی دیگر راههای متعددی برای پرداخت هزینه برنامهها در این روش وجود دارد که در این مقاله آنها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.
گزینههای بازاریابی خلاقتر
استفاده از خریدهای درونبرنامهای میتواند به جنبههای بازاریابی freemium کمک کند؛ زیرا بازاریابی میتواند طوری طراحی شود که در زمان مناسب برای کاربر مناسب جذاب باشد. یک پیشنهاد به موقع برای خرید ویژگیهای برتر یا ارتقا امکانات نرمافزار میتواند تفاوتی بین کاربر رایگان و کاربر پولی ایجاد کند. این ویژگی همچنین به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا بر روی بهبود بخشها و امکانات پولی و افزایش جذابیت آنها برای خرید، تمرکز کنند.
معایب خرید درون برنامه ای از گوگل پلی و دیگر مارکتهای نرمافزار
خرید درونبرنامهای علاوه بر مزایایی که دارد با نقدهایی نیز مواجه است. این انتقادات در شرایط گوناگون و در زمینههای مختلفی هستند. برای مثال برخی از نرمافزارها هم برای دانلود نرمافزار درخواست پول میکنند و هم هزینههایی متعدد برای امکانات درون برنامه. برخی شرکتها نیز بازی را طوری طراحی میکنند که بدون خرید درونبرنامهای عملا امکان استفاده از نرمافزار ناممکن میشود.
یکی از مشکلات بزرگ روش خرید درونبرنامهای در مورد برخی از نرمافزارها این است که آنها بهطور مستقیم به شارژ اکانت شما دسترسی دارند و میتوانند بدون درخواست اجازه از شما در هر بار خرید، از این شارژ برای خرید خودکار استفاده کنند. البته این امکان با انجام مراحلی قابل پیشگیری است.
یکی از دیگر از معایب خریدهای درونبرنامهای این است که شما بارها نیاز دارید که اطلاعات هویتی، کارتهای اعتباری و رمزهای عبور را وارد کنید و در صورتی که نرمافزارهای جاسوسی روی تلفن همراه شما و بدون اطلاع شما نصب شده باشند، به راحتی میتوانند به اطلاعات حساب شما دست یابند. بنابراین در استفاده از این روش باید تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید. در پایان حتما مراقب امکان دسترسی کودکان به امکان خرید درونبرنامهای باشید زیرا سالانه هزاران مورد از خریدهای سرسامآور بدون آگاهی والدین توسط کودکان انجام میشود.
کدام فروشگاههای خارجی خرید درونبرنامهای دارند؟
در یک کلام تمامی فروشگاههای عرضه نرمافزارهای کاربردی و بازیها امکان خرید درونبرنامهای را برای نرمافزارهایی که متقاضی این روش از کسب درآمد هستند، میپذیرند. همچنین این فروشگاهها تلاش میکنند برای سهولت در پرداخت هزینهها توسط کاربران به توسعه دهندگان نرمافزار تلاش کنند. در ادامه با برخی از برترین فروشگاههای نرمافزار در سیستمهای عاملهای اندروید و آیاواس آشنا میشویم.
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی استور
فروشگاه گوگل پلی میزبان انواع محتوا از نرمافزار، فیلم و کتابهای الکترونیک است؛ این فروشگاه یکی از قدیمیترین بازارهای نرمافزار است که از سال 2008 میلادی عرضه محصولات خود را آغاز کرد و منحصرا بازار نرمافزارهای اندرویدی را هدف قرار داد. این پلتفرم تا ماه سپتامبر 2021 تعداد 2,797,581 نرمافزار را در خود جای داده است که بسیاری از آنها دارای امکان خرید درونبرنامهای هستند.
اپ استور؛ فروشگاه برتر نرمافزارهای تحت IOS
برای کاربران دستگاههای اپل و سیستم عامل آیاواس، Apple App Store اغلب اولین مکانی است که در آن به دنبال برنامههای جدید و جذاب هستند. بنابر آمار سایت لایفوایر (Lifewire)، اپ استور دربرگیرنده 2.1 میلیون نرمافزار است. اگرچه این تعداد شامل نرمافزارهایی هم میشود که بهطور خاص برای Apple TV و Apple Watch توسعه یافتهاند.
فروشگاه نرمافزار سامسونگ
بسیاری از تولیدکنندگان دستگاههای تلفن همراه هوشمند و تبلتها دریافتهاند که میتوانند با ایجاد یک فروشگاه برتر نرمافزاری، وفاداری مشتریان را به برند خود افزایش دهند. فروشگاه نرمافزار سامسونگ با نام Samsung Galaxy Apps یکی از این فروشگاهها است؛ البته در این فروشگاه، تنها نرمافزارهای تحت اندروید عرضه میشوند؛ اما تعداد کمتر نرمافزارها روی این فروشگاه باعث میشود قابلیت کشف برای نرمافزارهای جدید افزایش یابد؛ افزایش امکان خرید درونبرنامهای نیز امکانی دیگر برای موفقیت نرمافزارها در اینگونه از فروشگاهها است.
فروشگاه نرمافزار الجی
برند الجی یک فروشگاه برنامه تلفن همراه به نام SmartWorld دارد که به طور خودکار بر روی گوشیهای الجی نصب میشود. این فروشگاه نرمافزار همچنین برنامههایی را ارائه میدهد که برای تلویزیونهای LG و دیگر دستگاهها طراحی شده است.
فروشگاه نرمافزار آمازون؛ یک انتخاب برتر
جایی برای تعجب وجود ندارد که بدانیم غول تجارت الکترونیک در جهان، یعنی شرکت آمازون، دستی هم در دنیای عرضه نرمافزار تلفن همراه داشته باشد. فروشگاه نرمافزاری آمازون با نام Amazon Appstore میزبان نرمافزارهای اندرویدی است و در برخی دستگاهها مانند: Fire Phone و Kindle Fire بهطور پیشفرض بهجای گوگل پلی استور نصب شده است.
یکی از ویژگیهای مهم خرید درونبرنامهای از آمازون نحوه نظارت قدرتمند این شرکت بر تمامی مراحل خرید کاربران است. همچنین تمامی مراحل خرید با رابط کاربری آمازون انجام میشود که امکان سوءاستفاده تا حد بالایی کاهش مییابد.
کدام فروشگاههای ایرانی خرید درون برنامه ای دارند؟
دست کم سه مزیت عمده برای دانلود نرمافزار از فروشگاه های ایرانی وجود دارد. مزیت اول، امکان جستجو نرمافزار های مختلف به زبان فارسی و وجود نرمافزارهای بیشتر ایرانی در این مارکت ها است.
مزیت دوم مربوط به وجود توضیحات نرمافزار به زبان فارسی است و مزیت سوم مربوط به امکان خرید درونبرنامهای از نرمافزارهای ایرانی با استفاده از کارتهای اعتباری بانکهای ایرانی است. در ادامه با برخی از این مارکتها آشنا میشویم.
بازار؛ برترین مارکت اندروید ایرانی
بازار یا کافه بازار یکی از قدیمیترین و معتبرترین مارکتهای دانلود نرمافزار و دانلود یازی در ایران است. برخی از امکانات این مارکت عبارتند از: امکانات جستجو پیشرفته و به دو زبان فارسی و انگلیسی، وجود انواع دستهبندی با در نظر گرفتن ویژگیهای مختلف نرمافزارها، امکان آپدیت خودکار نرمافزارها.
مایکت؛ مارکتی محبوب در ایران
فروشگاه نرمافزار مایکت دارای مجموعه قابل توجهی از نرمافزارهای اندرویدی است که در زمینههای مختلف در اختیار کاربران قرار میگیرند. بسیاری از این نرمافزارها نیز دارای امکان خرید درونبرنامه یا خرید درون بازی هستند. بنابراین شما در این مارکت هم به نرمافزارهای پولی و هم بهنرمافزارهای رایگان دسترسی دارید.
فروشگاه ایرانی اندروید ایران اپس
امکان خرید بسیاری از نرمافزارهای پولی بر روی مارکتهای خارجی مگر با استفاده از روشهایی مانند کردیت کارتها، حساب پی پال، شارژ اکانت و استفاده از گیفت کارت ها وجود ندارد. در حالی که شما در مارکتهای ایرانی میتوانید برخی از همین نرمافزارها را با استفاده کارت اعتباری بانکهای ایرانی خریداری کنید و یا خریدهای درونبرنامهای داشته باشید.
گوگل پلی؛ بزرگترین ارائه دهنده خدمات درون برنامه ای در دنیا
بنابر اطلاعات سایت استاتیستا (Statista) در سه ماهه اول سال 2021 میلادی، کاربران اندروید، 3.48 میلیون گزینه نرمافزاری برای انتخاب داشتهاند که این امر باعث شده است فروشگاه گوگل پلی به بزرگترین فروشگاه نرمافزار در جهان تبدیل شود. در نظر داشته باشید که بخش اعظمی از این نرمافزارها دارای امکان خرید درونبرنامهای با سبکها و مدلهای مختلف هستند. آمار تعداد نرمافزار در این فروشگاه را طی سالهای اخیر با هم مرور میکنیم:
- سپتامبر سال 2018 میلادی: 2.6 میلیون نرمافزار
- سپتامبر 2019 میلادی: 2.8 میلیون نرمافزار
- سپتامبر 2020 میلادی: 3 میلیون نرمافزار
- سپتامبر 2021 میلادی: 2.79 میلیون نرمافزار
تعامل گوگل پلی با ارائه دهندگان و مشتریان خدمات In-App Purchase
کمپانی گوگل از یک سو با ایجاد بستر مناسب برای کسب درآمد با روش خرید درون برنامه ای از گوگل پلی و خرید درون بازی از گوگل پلی به برنامهنویسان و توسعه دهندگان نرمافزار کمک میکند و از سوی دیگر با ایجاد بستری ایمن برای خریدهای درونبرنامهای و تنوع روشهای پرداخت، به سود خریداران عمل کند. در حال حاضر این کمپانی مانند؛ کمپانی اپل، برای خریدهای درونبرنامهای، 30 درصد کمیسیون دریافت میکند.
قوانین انتشار برنامه در گوگل پلی
گوگل پلی استور علاوه بر قوانین مالی، قوانینی نیز برای کنترل جنبههای دیگر نرمافزارها دارد. برای مثال هرگونه نرمافزار که دارای سخنان تنفرآمیز، محتوای جنسی ممنوع یا فحاشی، محتوای حاوی خشونت شدید و محتوای تروریستی باشد را از فهرست خود حذف میکند.
در ادامه مراحل انتشار نرمافزارها در پلتفرم گوگل پلی را با هم مرور میکنیم:
- ایجاد یک اکانت Developer برای انتشار نرمافزار در گوگل پلی
- ایجاد یک اکانت تجاری در صورت ایجاد امکان خرید درون برنامه ای از گوگل پلی
- افزودن نرمافزار به پلی کنسول
- آمادهسازی نرمافزار و تدوین صفحه مشخصات
- قراردادن دادههای گرافیکی
- قراردادن زبانها ترجمهها
- تعیین دستهبندی نرمافزار
- قرار دادن اطلاعات تماس پشتیبانی
- تعیین سیاست حریم شخصی
- یک فایل APK برای انتشار اپلیکیشن خود اضافه کنید
- رتبهبندی مناسبی برای محتوای خود تعریف کنید
- تنظیمات قیمتگذاری و مکان نمایش
- انتشار نرم افزار
گوگل پلی چگونه به برنامهنویسان کمک میکند؟
فروشگاه گوگل پلی در وهله نخست حافظ حقوق معنوی طراحان و توسعهدهندگان نرمافزار است؛ گوگل پلی اجازه نمیدهد نرمافزارها یا اکانتهای توسعهدهندگانی که حقوق مالکیت معنوی دیگران را نقض میکنند در گوگل پلی فعالیت کنند. این حقوق موارد مختلفی را دربرمیگیرد که عبارتند از:
- استفاده از برند
- حق چاپ
- حق ثبت اختراع یا ابداع نرمافزار
- هرنوع حقوق انحصاری دیگر
در مرحله بعد این پلتفرم بستری مناسب را برای ارائه نرمافزار فراهم میکند و راههایی را نیز برای تبلیغ آنها در نظر میگیرد. تامین امنیت روشهای پرداخت نیز از دیگر شیوههایی است که گوگل برای بهینهسازی خدمات خود هم برای مشتریان و هم برای توسعه دهندگان نرمافزار در نظر گرفته است.
مدلهای خرید درون برنامه ای از گوگل پلی
امروزه بسیاری از نرمافزارهای اندرویدی از روش خرید درونبرنامهای برای کسب درآمد استفاده میکنند. البته توجه داشته باشید، این روش خود دارای مدلهایی مختلف است که از نظراتی مانند امکانات قابل خرید یا امکان و عدم امکان تمدید خودکار قابل دستهبندی هستند. با چهار مدل رایج خرید درون برنامه ای از گوگل پلی آشنا میشویم:
- خریدهای مصرفی (Consumable Purchases): این مدل بیشتر در بازیهای تلفن همراه مورد استفاده قرار میگیرد که طی آن، کاربران، به ویژگیهای خاص، امتیازات (privileges) و ارزهای رایج درون بازی (in-game currency) دست پیدا میکنند
- خرید غیر قابل مصرف (Non-consumable Purchase): در این مدل، شما فقط یکبار برای دسترسی به یکی از امکانات نرمافزار برای همیشه استفاده میکنید
- اشتراکهای قابل تمدید خودکار (Auto-renewable Subscriptions): این مدلی است که توسط سرویسهای پخش مانند Netflix و Hulu استفاده میشود. این مدل به کاربر امکان دسترسی به محتوای جاری و بهروزرسانیها را میدهد؛ درحالیکه اشتراک را به طور خودکار تمدید میکند مگر اینکه کاربر تصمیم بگیرد آن را فسخ کند
- اشتراک های غیرقابل تمدید (Non-renewable Subscriptions): این مدل به کاربران امکان دسترسی محدود به امتیازات ویژه را میدهد که تمدید آنها بهصورت دستی انجام میشود
خرید درون بازی از گوگل پلی شامل چه مواردی میشود؟
اگر فروشگاه گوگل پلی را علاوهبر آنکه یک پلتفرم برای عرضه نرمافزارهای کاربردی و بازیهای تلفن همراه است، بهعنوان یک نرمافزار در نظر بگیریم، خرید بازی های پولی هم یک خرید درون بازی از گوگل پلی بهشمار میآید. علاوهبر این مورد، خود بازی های ارائه شده در این فروشگاه دارای انواع شیوهها و موارد قابل ارائه بهصورت خرید درون بازی هستند. برخی از این موارد را با هم مرور میکنیم.
خدمات اپلیکشنهای کاربردی
هرگونه نرمافزار موبایل اندروید را غیر از بازیها و نرمافزارهای سرگرمی میتوانیم در این گروه قرار دهیم. برخی از انواع این نرمافزارها عبارتند از: نرمافزارهای ویرایش یا نمایش عکس، صدا یا ویدئو، نرمافزارهای شبکههای اجتماعی و پیامرسانها، نرمافزارهای ورزش و سلامتی، نرمافزارهای دستکتاپ موبایل، نرمافزارهای فایلهای وورد، پیدیاف و اکسل و نرمافزارهای مرورگر، نرم افزار تغییر آی پی، آنتیویروس و غیره. بسیاری از این نرمافزارها دارای خریدهای درونبرنامهای هستند. برخی از این نمونهها را با هم مرور میکنیم:
- امکان پرداخت هزینه اشتراک نرمافزارها بعد از انقضای زمان استفاده و تست رایگان
- امکان خرید امکانات نرمافزارهای پخش موسیقی آنلاین، مانند: ایجاد فهرست پخش، پخش با کیفیتهای بالاتر از نسخه رایگان، دانلود موسیقیها و امکان آپلود موسیقی
- خرید امکانات اضافی درون نرمافزار، مانند: امکانات نسخه غیر رایگان نرمافزار گرامرلی برای تصحیح نکات املایی و علائم نگارشی، چک کردن گرامر و چک کردن پلاجیاریسم یا عدم کپیبرداری
- خرید فیلترهای اضافی در نرمافزارهای ویرایش عکس و ویدئو و امکانات دیگر ویرایش
- خرید امکانات بیشتر در نسخه غیر رایگان نرمافزارهای چت آنلاین مانند: اسکایپ
- خرید تمهای گوناگون در نرمافزارهای مختلف
- خرید استیکرهای خاص و متفاوت
خدمات سرگرمی و بازی
بازیهای موبایلی تحت اندروید برخی از پردآمدترین نرمافزارها با روش خرید درون بازی هستند. در این بازیها روشهای گوناگون و امکانات گوناگونی برای خرید درون بازی وجود دارد. برخی از این امکانات عبارتند از:
- امکان شرکت در بازیهای آنلاین گروهی
- امکان خرید مراحل اضافی در بازی
- امکان خرید ارزهای رایج بازی یا جواهرات
- امکان خرید کالاهای مجازی درون بازی مانند: لباسها، خودروها، سلاحها، سپر، قلعه و مهمات
- امکان خرید شخصیتهای بازی
- امکان خرید باکسهای هدیه
- امکان خرید کلیدها با کاربردهای گوناگون
مشهورترین بازیها با امکان خریدهای درون بازی
در محیط اندروید بازیهای دارای خرید درون بازی بسیار زیاد هستند. برخی از این بازیها همچنین دارای امتیازات بسیار بالا از نگاه سایتهای نقد و بررسی بازیها هستند. برخی از بازیهای همچون کلش رویال، کندی کراش و.. که با این روش درآمد بالایی کسب کردهاند را با هم مرور میکنیم:
- MARVEL Contest of Champions
- Township
- Candy Crush Soda Saga
- Pokemon Go
- Clash Royale
- Candy Crush Saga
- Clash of Clans
نحوه خرید درون برنامه ای از گوگل پلی
همانطور که میدانید فروشگاه گوگل پلی یکی از سرویسهای شرکت گوگل است که بر روی اکثر تلفنهای همراه اندرویدی بهطور پیشفرض نصب شده است. به کمک خدمات این فروشگاه میتوانید تمامی نرمافزارهای مورد نیاز خود را از بین نرمافزارهای رایگان، نصب و دانلود کنید.
گوگل پلی استور یکی از مطمئنترین فروشگاههای نرمافزار اندرویدی از نظر ایمنی نرمافزار، ایمنی خرید و رعایت قوانین حریم شخصی است. اما خرید نرمافزارهای پولی و خرید درونبرنامهای را چگونه باید انجام دهیم؟ در ادامه با روشهای انجام این نوع از خرید آشنا میشویم.
اکانت گوگل پلی
در زمان استفاده از نرمافزارهای رایگان و زمانی که قرار نیست خرید درون برنامه ای یا خرید درون بازی از گوگل پلی داشته باشید، داشتن یک اکانت جیمیل، کافی است که مجوز دانلود و نصب نرمافزارهای رایگان برای شما صادر شود. ولی در صورتی که بخواهید نرمافزار پولی را بخرید یا خرید درونبرنامهای داشته باشید، باید اکانت خود را شارژ کنید یا اکانتی داشته باشید که دارای کیف پول باشد و بتوانید آن را با مستر کارت یا گیفت کارت شارژ کنید.
استفاده از نسخه تحت وب گوگل پلی
گوگل پلی علاوهبر نرمافزار دارای نسخه تحت وب است که کاربردهای بسیاری دارد. برای مثال شما میتوانید با استفاده از یک اکانت و استفاده نسخه تحت وب گوگل پلی، یک نرمافزار را روی هر دو دستگاه بارگیری و نصب کنید. اعمال انواع تنظیمات و تغییرات و ملاحظات امنیتی نیز با استفاده از این نسخه ممکن است. اما کاربرد مورد نظر ما امکان شارژ حساب گوگل پلی با گیفت کارت یا روشهایی مانند استفاده از مستر کارت و ویزا کارت از طریق این نسخه است. شما همچنین میتوانید بعد از شارژ حساب، نرمافزارهای پولی را خریداری و دانلود کنید.
خرید درون برنامه ای از گوگل پلی با کارتهای بینالمللی
یکی راههای رایج خرید نرمافزارهای غیر رایگان از گوگل پلی، استفاده از کردیت کارتها یا کارتهای اعتباری بینالمللی است که از جمله آنها میتوان به مستر کارت٬ ویزا کارت٬ امریکن اکسپرس و مسترو اشاره کرد.
کردیت کارت (credit card) نوعی کارت بانکی است که با استفاده از آن میتوانید تا مبلغی معین که از سوی بانک تعیین میشود، خرید داشته باشید. مستر کارت و ویزا کارت انواع مشهوری از این کارتها هستند که امکان خرید از اکثر فروشگاههای اینترنتی و سایتها را در دنیا برای دارندگان این کارتها فراهم کردهاند. متاسفانه امکان باز کردن حساب برای دریافت این کارتها با آیپی ایرانی وجود ندارد؛ اما دریافت این کارتها هرچند با دشواری زیاد ممکن است.
برای خرید با استفاده از این روش، بعد از کلیک کردن روی گزینه خرید درونبرنامهای، باید روش پرداخت را انتخاب کنید؛ در صورت انتخاب این روش و انتخاب گزینه کردیت کارت مورد نظر، وارد درگاه پرداخت با شماره حساب این کارتها و رمز عبور آنها میشوید.
خرید و شارژ اکانت با گیفت کارت گوگل پلی
یکی از محبوبترین روشهای خرید درون برنامه ای و خرید درون بازی از گوگل پلی و همچنین شارژ اکانت گوگل پلی، استفاده از اعتبار پولی گیفت کارت گوگل پلی است. گیفت کارت گوگل پلی محصولی ارائه شده از جانب کمپانی گوگل است و شما را از مشکلات دریافت کردیت کارتها در ایران بینیاز میکند.
گیفت کارتهای گوگل پلی دارای یک کد دیجیتالی هستند که در صورت وارد کردن یا بهاصطلاح، ردیم کردن آن، اکانت گوگل پلی شما شارژ میشود و میتوانید هرنوع نرمافزاری را خریداری کنید و یا خریدهای درونبرنامهای انجام دهید.
متاسفانه امکان شارژ اکانت گوگل پلی با استفاده از کارتهای عضو شبکه شتاب و کارتهای بانکهای داخل کشور وجود ندارد. البته شما میتوانید با استفاده از این کارتها نرمافزارهای غیر رایگان ارائه شده در مارکتهای اندروید ایرانی را خریداری کنید. همچنین میتوانید با استفاده از همین کارتها بهراحتی یک گیفت کارت گوگل پلی از سایتهایی مانند آی گیم بخرید و با استفاده کد دیجیتالی این گیفت کارتها، اکانت گوگل خود را شارژ کنید.
بهترین روش خرید از گوگل پلی برای کاربران ایرانی
در حال حاضر برای شارژ اکانت گوگل پلی، خرید نرمافزارهای پولی و نیز پرداخت درون برنامه ای در گوگل پلی برای کاربران ایرانی فقط چند راه وجود دارد. یکی استفاده از کردیت کارتها است که همانطور که اشاره کردیم، به دلیل وجود تحریمهای بینالمللی علیه ایران دریافت این کارتها بسیار سخت است.
یک روش مشابه دیگر هم وجود دارد که پرداخت با استفاده از حساب پیپال (PayPal) است. پیپال یک سامانه انتقال وجه بهصورت الکترونیکی است؛ اما این شرکت نیز به کاربران ایرانی اجازه دسترسی به خدمات خود را نمیدهد. بنابراین بهترین و آسانترین شیوه برای خرید درون برنامه ای و خرید درون بازی از گوگل پلی استفاده از گیفت کارت گوگل پلی است. امروزه سایتهایی مانند آی گیم اقدام به فروش انواع گیفت کارتهای حرفهای و معتبر میکنند و گیفت کارت گوگل پلی و گیفت کارت اپل یکی از محصولات این سایت است.
مشکلات متداول در زمان خرید درون برنامه ای از گوگل پلی
در زمان استفاده از گوگل پلی استور ممکن است مشکلات و خطاهای گوناگونی رخ دهند. بروز این خطاها بهویژه در زمان انجام فرآیند خرید نرمافزار یا خرید درونبرنامهای بسیار آزاردهنده و نگرانکننده خواهد بود. در ادامه با برخی از این مشکلات و راه رفع آنها آشنا میشویم.
ارور شماره DF-BPA-09 یا ارور در پردازش خرید
این خطا عموما در زمان دانلود نرمافزار روی میدهد. برای رفع این ارور مراحل زیر را دنبال کنید و اگر این مراحل نیز مشکل را رفع نکرد، نرمافزار را از طریق نسخه تحت وب گوگل پلی دانلود کنید. این مراحل به این شرح هستند:
- وارد بخش تنظیمات گوشی خود بشوید
- روی گزینه Apps یا Application manager کلیک کنید
- به ستون All بروید
- اسکرول کنید تا به گزینه Google Services Framework برسید
آموزش رفع ارور شماره DF-BPA-09 - گزینه Clear data را انتخاب کنید
نحوه رفع ارور DF-BPA-09 - روی گزینه OK کلیک کنید
ارور شماره 413 گوگل پلی
این خطا به این معنا است که دانلود و بهروزرسانی نرمافزارها بههیچوجه انجام نمیشود. گاهی ممکن است در زمان خرید از پراکسی استفاده کرده باشید که عامل ایجاد این ارور است. برای رفع این مشکل، این مراحل را طی کنید:
- در تنظیمات گوشی به بخش Apps یا Application manager بروید
- به ستون All بروید تا به Google Services برسید
- روی گزینه Clear Cache و سپس گزینه Force Stop کلیک کنید
- همینکار را با اپ Google Play Store نیز انجام دهید
- کش مرورگر خود را نیز پاک کنید
پرداخت انجام شده ولی محصول دریافت نمیشود
اگر یک محصول درونبرنامهای را از یک نرمافزار خریداری کردهاید، اما خود محصول را دریافت نکردهاید، نرمافزار یا بازی مورد نظر را ببندید و دوباره آن را به این شیوه راهاندازی کنید. برای این کار، این مراحل را انجام دهید:
- به بخش تنظیمات گوشی بروید
- روی گزینه Apps یا Application manager کلیک کنید
- روی بازی یا نرمافزار مورد نظر کلیک کنید
- روی گزینه توقف اجباری ضربه بزنید
- سپس به صفحه Home گوشی برگردید
- نرمافزار یا بازی مورد نظر را باز کنید
اطمینان از انجام شدن پرداخت
گاهی ما تصور میکنیم پرداخت انجام شده است؛ اما در حقیقت پولی جابهجا نشده و پرداخت انجام نشده است. اگر پرداخت در روش خرید درونبرنامهای بهدرستی انجام نشود، محصول موردنظر را دریافت نخواهید کرد. برای بررسی پرداخت در فروشگاه گوگل پلی، باید این مراحل را انجام دهید:
- در تلفن یا تبلت اندرویدی خود برنامه پلی استور را باز کنید
- در بخش منو روی گزینه اکانت کلیک کنید
- به بخش سابقه یا تاریخچه خرید بروید
- در صورت انجام پرداخت، سابقه آن ثبت شده است
پیشگیری از خطاهای ردیم گیفت کارت
ردیم همان وارد کردن کد دیجیتالی گیفت کارت و شارژ شدن اکانت گوگل پلی است. برای پیشگیری از وقوع خطاها در زمان ردیم گیفت کارت و شارژ اکانت گوگل پلی باید قبل از هرچیز در زمان ساخت اکانت، مواردی را در نظر بگیرید و انجام دهید تا متضرر نشوید. این نکات عبارتند از:
- بههیچوجه از مرورگر گوگل کروم استفاده نکنید
- از نرمافزارهای معتبر تغییر آیپی استفاده کنید
- در زمان خرید، همواره به کشوری که قصد تهیه گیفت کارت آن را دارید متصل باشید
- اکانت جدید خود را به اکانت قبلی لینک نکنید
- شماره موبایل ایران خود را به این اکانت متصل نکنید
بهترین جایگزین گوگل پلی در اندروید کدام فروشگاه است؟
پیش از آنکه بخواهیم بهدنبال جایگزین یا جایگزینهای مناسب برای گوگل پلی باشیم، بهتر است این واقعیت را بپذیریم که شهرت و فراگیری خدمات این فروشگاه، بیدلیل نیست. بیشتر کاربران دستگاههای اندرویدی زیر چتر ایمن تدابیر امنیتی و نظارتی این فروشگاه قرار دارند و بیشتر نرمافزارهای آن قابل اعتماد هستند.
با این وجود با برخی از برترین فروشگاههای اندرویدی که میتوانند جایگزینی برای گوگل پلی باشند _ غیر از فروشگاه نرمافزار سامسونگ و آمازون که پیشتر معرفی شدند _ آشنا میشویم.
فروشگاه APKMirror
فروشگاه APKMirror مانند یک کتابخانه است که در آن نسخههای بتا و قدیمی هر نرمافزاری پیدا میشود. این فروشگاه میتواند برای افرادی که معتقدند یکی از نسخههای قبلی یک نرمافزار، عملکرد بهتری داشته است، مناسب باشد. این فروشگاه امنیت مناسبی دارد.
فروشگاه Aptoide
فروشگاه Aptoide فروشگاهی با سابقه بالا و در نتیجه، آرشیو نرمافزاری گسترده است. برای استفاده از خدمات فروشگاه Aptoide نیازی به ساخت اکانت ندارید. این فروشگاه از انعطافپذیری بیشتری نسبت به محتوای نرمافزارها برخوردار است و میتوانید برخی از نرمافزارهای بحثبرانگیز را هم در آن بیابید؛ اما پیشنهاد ما این است در زمان استفاده از آن، آنتیویروس هم داشته باشید.
فروشگاه F-Droid
فروشگاه F-Droid هم یکی از فروشگاههای قدیمی اندروید و فروشگاهی قابل اطمینان است. این فروشگاه بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال ویژگیهای اضافی در نرمافزارها یا نرمافزارهای تخصصی و کاربردی هستند. فروشگاه F-Droid یک فروشگاه متن-باز است و نرمافزارهای موجود در آن نیز متن-باز هستند.
فروشگاه APKPure
در این فروشگاه میتوانید به نرمافزارهای پایه مانند Gmail و نرمافزارهای محبوب مانند: واتساپ و فیسبوک و تیکتاک دسترسی داشته باشید. برخی از مزایای این فروشگاه عبارتند از: رابط کاربری مناسب، قابلیت جستجو مناسب و تنوع و تعداد بالا در دستهبندی.
گوگل پلی درگاه استفاده از خدمات ابر شرکت گوگل
گوگل پلی حاصل جمع تمامی خدمات نرمافزار ابر شرکت گوگل تحت سیستم عامل اندروید است. گوگل پلی علاوهبر نرمافزار محتواهای دیگری چون: موسیقی، فیلم و کتاب الکترونیک را به کاربران خود ارائه میدهد. نرمافزار موبایلی Play Store در حال کاربران را به بزرگترین آرشیو نرمافزاری جهان متصل کرده است و کاربران آن میتوانند انواع نرمافزار رایگان و غیر رایگان را از طریق آن دریافت، نصب و راهاندازی کنند. همین ویژگیها در کنار قوانین و سیاستهای پیشرو گوگل پلی و امنیت پلتفرمهای آن باعث شده است، نتوانیم هیچ جایگزینی با این ویژگیها برای آن پیدا و معرفی کنیم.
نرمافزارهای کاربردی رایگان گوگل پلی در تمامی کشورها قابل دسترسی و دانلود هستند؛ اما نرمافزارهای غیر رایگان آن تنها در ۱۲۹ کشور جهان در دسترس قرار دارند. ما در این مقاله راههای دستیابی ایرانیان در داخل کشور به امکان خرید درون برنامه ای و خرید درون بازی از گوگل پلی را به شما معرفی کردیم و توضیح دادیم به چه علت، روش خرید و استفاده از گیفت کارت گوگل پلی، آسانترین و بهترین شیوه دستیابی کاربران به این ویژگی است.
اگر علاقمند به خرید گیفت کارت گوگل پلی هستید، ما خرید از فروشگاه اینترنتی آی گیم را به شما پیشنهاد میکنیم. یکی از برترین فروشگاههای خرید انواع محصولات دیجیتال از انواع بازیهای اورجینال، اکانتهای معتبر مانند اکانت اپل و انواع گیفت کارت است. آی گیم امکان شارژ اکانت گوگل پلی و امکان خرید گیفت کارت گوگل پلی را در بستری ایمن برای خرید محصولات و خدمات خود، برای شما فراهم کرده است. برای خرید از آی گیم کافی است در این سایت، به صفحات دستهبندی بروید و محصولات و خدمات مورد نظر خود را با پلنهای گوناگون و مناسبتترین قیمتها سفارش بدهید تا در کمترین زمان آنها را دریافت کنید. اگر شما مخاطبان عزیز به این سبک از مقالات علاقمند هستید به بلاگ آی گیم مراجعه کنید.