بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تعدادی از توسعه‌دهندگان آمریکایی بازی Marvel Rivals از جمله تادئوس ساسر، کارگردان این پروژه، تنها دو ماه پس از انتشار موفق این عنوان با تعدیل نیرو مواجه شده‌اند.

اخراج ناگهانی کارکنان پس از موفقیت بزرگ

ساسر، کارگردان بازی که در استودیوی NetEase در کالیفرنیا فعالیت می‌کرد، روز سه‌شنبه در پروفایل لینکدین خود اعلام کرد که چندین توسعه‌دهنده آمریکایی، از جمله خودش، اخراج شده‌اند. او در این باره نوشت:

“این صنعت بسیار عجیب است. تیم فوق‌العاده ما به موفقیت چشمگیری برای Marvel Rivals دست یافت و بلافاصله پس از آن، از کار برکنار شدیم.”

تعدیل نیرو در میان تیم طراحی بازی

ساسر همچنین تأیید کرد که گری مک‌گی، طراح مراحل بازی، به عنوان بخشی از این تعدیل نیرو اخراج شده است. جک باروز، یکی دیگر از طراحان بازی، نیز اعلام کرد که NetEase او را از تیم کنار گذاشته است. باروز در پستی نوشت:

“همین حالا از کار در Marvel Rivals کنار گذاشته شدم. همکاری با همکاران آمریکایی‌ام که در این اتفاق ناراحت‌کننده در کنارم بودند، لذت‌بخش بود.”

ساختار تیم توسعه Marvel Rivals

بازی Marvel Rivals که فاقد صفحه تیتراژ رسمی کارکنان است، توسط تیم‌هایی در چین و سیاتل ساخته شد. به گفته ساسر، تیم سیاتل عمدتاً روی طراحی بازی و مراحل تمرکز داشت. به نظر می‌رسد که گوانگیون چن، کارگردان خلاق بازی، بالاترین مقام توسعه‌دهنده در این پروژه باشد.

موفقیت Marvel Rivals و جایگاه آن در بازار

این اخراج‌های ناگهانی در حالی رخ می‌دهد که Marvel Rivals از زمان انتشار در دسامبر ۲۰۲۴ به یکی از موفق‌ترین بازی‌های شوتر قهرمانی تبدیل شده است.

بر اساس آمار Circana، این بازی در ۵ بازی برتر از نظر کاربران فعال هفتگی در PS5، Xbox Series X/S و Steam قرار دارد. همچنین زمانی که فصل اول این عنوان منتشر شد، تعداد بازیکنان همزمان آن به ۶۴۴,۲۶۹ نفر رسید و آن را در رتبه ۱۴ لیست بیشترین بازیکن همزمان در تاریخ استیم قرار داد؛ رقمی که بالاتر از بازی‌هایی مانند Apex Legends، Path of Exile 2، Helldivers 2 و GTA 5 است.

آیا NetEase در حال خروج از آمریکای شمالی است؟

یکی از کارکنان Bungie ادعا کرده که این تعدیل نیروها بخشی از برنامه NetEase برای کاهش فعالیت‌های خود در آمریکای شمالی است. در همین راستا، این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که همکاری خود را با استودیوهای Worlds Untold در ونکوور و Jar of Sparks در سیاتل متوقف کرده است.

استودیوهای باقی‌مانده NetEase در آمریکای شمالی

علیرغم این تغییرات، NetEase همچنان چندین استودیوی فعال در آمریکای شمالی دارد:

  • BulletFarm (کالیفرنیا) – تأسیس‌شده توسط طراح Call of Duty: Black Ops
  • Anchor Point – تأسیس‌شده توسط طراح اصلی بازی Control
  • T-Minus Zero (آستین، تگزاس) – در حال توسعه یک بازی MMO علمی تخیلی
  • Bad Brain Game Studios – تأسیس‌شده توسط توسعه‌دهندگان سابق یوبیسافت در کانادا

نتیجه‌گیری: آینده Marvel Rivals

در حالی که Marvel Rivals به یکی از موفق‌ترین بازی‌های شوتر در ماه‌های اخیر تبدیل شده، تعدیل نیروهای گسترده در تیم توسعه‌دهنده آن سؤالات زیادی را درباره آینده این پروژه و سیاست‌های NetEase در آمریکای شمالی ایجاد کرده است. باید دید این تغییرات چه تأثیری بر توسعه آینده بازی و استراتژی NetEase در غرب خواهد داشت.

منبع: VGC