-
منتشر شده : ۲۴ خرداد, ۱۴۰۴
- نویسنده : علیرضا بیضاوی

فهرست محتوایی
هیدئاکی نیشینو، رئیس و مدیرعامل جدید Sony Interactive Entertainment، در نشست تجاری اخیر سونی درباره آینده سختافزار کنسولهای پلیاستیشن و احتمال جایگزینی آن با بازی ابری صحبت کرد.
بازی ابری هنوز جایگزین کامل کنسول نیست
نیشینو با تأکید بر تجربهی چند نسل پلیاستیشن در ارائه بازی از طریق فضای ابری، اعلام کرد که این فناوری هرچند رو به پیشرفت است، اما هنوز چالشهایی دارد:
«پیشرفت فنی بازی ابری خوب بوده، اما پایداری شبکه خارج از کنترل ماست و هزینهی اجرای ابری به ازای زمان بازی، همچنان بالاتر از مدل سنتی کنسول است.»
او افزود:
«بازی ابری گزینهی خوبی برای دسترسی بیشتر است، اما همچنان بیشتر بازیکنان ترجیح میدهند بازی را بهصورت محلی و بدون وابستگی به وضعیت شبکه تجربه کنند. موفقیت PS5 و نسخهی Pro این کنسول، صحت این دیدگاه را نشان داده است.»
تعهد به سختافزار و نگاه به آیندهی نسل بعدی
نیشینو با اشاره به اکوسیستم گستردهی بازیکنان فعال روی PS4 و PS5 که مجموعاً به 124 میلیون کاربر ماهانه میرسد، تأکید کرد:
«اکنون با بازیکنانی بسیار فعال در هر دو نسل PS4 و PS5 روبهرو هستیم. بنابراین، طبیعی است که علاقه زیادی به استراتژی نسل بعدی کنسول ما وجود داشته باشد.»
«در حال حاضر نمیتوانیم جزئیات بیشتری از این استراتژی را فاش کنیم، اما آیندهی پلتفرم برای ما در اولویت است و در حال بررسی راههای نوآورانه برای تعامل بیشتر بازیکنان با محتوای خود هستیم.»
سونی: مدل مالی ما دیگر مثل گذشته چرخهای نیست
لین آزار، معاون ارشد بخش مالی SIE نیز در همین نشست تأکید کرد که مدل مالی سونی با اتکا به درآمدهای پایدار از اشتراکها و تراکنشهای درونبازی دیگر تحت تأثیر نوسانات سنتی ناشی از عرضه کنسولهای جدید قرار نمیگیرد:
«ما اکنون بر اساس استراتژی خود، درآمدی پایدار از هر دو نسل PS4 و PS5 ایجاد کردهایم و بیش از دو سوم درآمد ما از محتوای دیجیتال و سرویسها تأمین میشود.»
او اضافه کرد که بازیکنان PS5 در مقایسه با نسلهای قبل، بیشترین میزان تعامل و هزینهکرد را دارند و با گسترش دسترسی از طریق پلتفرمهای مختلف مانند PC، سونی میتواند پروفایلهای رفتاری و الگوهای مصرف متفاوت بازیکنان را بهتر هدفگذاری کند.
نسل بعدی کنسول پلیاستیشن تا قبل از ۲۰۲۸ عرضه نمیشود
براساس مدارکی که در جریان پرونده حقوقی مربوط به خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت منتشر شد، سونی فعلاً عرضهی کنسول نسل بعدی خود را زودتر از سال ۲۰۲۸ برنامهریزی نکرده است. همچنین گزارشها حاکی از آن است که سونی برای طراحی تراشه PS6 با شرکت AMD قرارداد بسته است، با هدف پشتیبانی از سازگاری با نسلهای قبلی (Backwards Compatibility).
با این رویکرد، سونی بهوضوح نشان میدهد که در عین توجه به تکنولوژیهای جدید مثل بازی ابری، همچنان کنسول و تجربهی محلی بازی را در قلب استراتژی خود نگه داشته است.
منبع: VGC