-
منتشر شده : ۱۰ خرداد, ۱۴۰۴
- نویسنده : محمدرضا بیضاوی

فهرست محتوایی
شوهي یوشیدا، مدیر سابق پلیاستیشن، در گفتوگویی با Game Developer در نمایشگاه Gamescom LATAM، نسبت به اتکای بیش از حد به سرویسهای اشتراکی بازی مانند Xbox Game Pass هشدار داد. او این مدل را “واقعاً خطرناک” توصیف کرد و گفت که در آینده ممکن است شرکتهای بزرگ تصمیم بگیرند چه نوع بازیهایی باید ساخته شوند.
کنترل خلاقیت توسط پلتفرمها
یوشیدا توضیح داد:
“اگر تنها راه تجربه بازیها از طریق اشتراک باشد، بسیار خطرناک است، چون در آن صورت نوع بازیهایی که ساخته میشوند، توسط صاحبان این سرویسها دیکته خواهد شد.”
او معتقد است که شرکتهای بزرگ به طور طبیعی تمایل کمتری به ریسک دارند و ترجیح میدهند بازیهایی تولید کنند که مورد پسند عموم مخاطبان اشتراکی باشند، نه ایدههای خلاقانه و نوآورانه.
حمایت از توسعهدهندگان کوچک ضروری است
یوشیدا ادامه داد:
“بازیسازان مستقل با ایدههای تازه، موتور پیشرفت صنعت هستند. اما اگر شرکتهای بزرگ کنترل کامل را در دست بگیرند، صنعت بازی از رشد بازمیماند.”
مدل اشتراکی پلیاستیشن «سالمتر» است
به گفتهی یوشیدا، مدل اشتراکی PlayStation Plus – بهویژه در سطوح بالاتر آن – رویکرد منطقیتری دارد:
“به نظر من روشی که سونی در قبال اشتراکها اتخاذ کرده سالمتر است. این مدل به کاربران اجازه میدهد که بازیها را بخرند، نه اینکه همیشه منتظر باشند تا بازی به سرویس اضافه شود.”
او میافزاید که بازیها پس از گذشت مدتی از عرضهی اولیه، وارد اشتراک میشوند تا پلیرهای بیشتری به آنها دسترسی داشته باشند، بدون اینکه ارزش اولیه آن بازی از بین برود.
تحسین مایکروسافت و نینتندو
با وجود انتقاد از مدل اشتراکی، یوشیدا از تلاشهای مایکروسافت در زمینهی سازگاری با نسخههای قدیمی بازیها (Backwards Compatibility) روی کنسولهای جدید، و همچنین از نوآوری نینتندو در طراحی Switch و کنترلرهای Joy-Con نیز تمجید کرد.
منبع: gamingbolt