در ویدیویی جدید، میچی ریو، تهیهکنندهی یکی از بازیهای در حال توسعه برای Nintendo Switch 2، نحوه عملکرد کنترلهای موس در Joy-Con 2 را به نمایش گذاشت. او با استفاده از کنترلر راست توانست نشانگر موس را روی صفحه کنترل کند و با فشردن دکمه SL، حالت کنترلر به «موس مود» تغییر یافت. فشردن مجدد این دکمه، کنترلر را به حالت معمول بازمیگرداند.
پشتیبانی از حرکات و کلیدهای موس
ریو توضیح داد که عملکرد Joy-Con 2 در حالت موس، مشابه نسخه استیم همان بازی است و از قابلیتهایی مانند کلیک چپ، کلیک راست و چرخ موس پشتیبانی میکند. به عنوان مثال، حرکت دادن آنالوگ به بالا یا پایین در این حالت، همانند چرخاندن اسکرول موس عمل میکند.
کنترلهای ترکیبی با Joy-Con چپ
او همچنین نشان داد که در کنار استفاده از Joy-Con راست برای موس، میتوان از Joy-Con چپ برای انجام میانبرهایی مانند تغییر سرعت زمان یا جابهجایی بین قلعهها استفاده کرد. به گفتهی او، کسانی که به این سیستم عادت کنند، میتوانند روند بازی را روانتر تجربه کنند.
پشتیبانی از موس USB در Switch 2
در ادامهی ویدیو، ریو یک موس USB استاندارد را به کنسول Switch 2 متصل کرد. با اتصال موس، پیامی روی صفحه ظاهر شد که تأیید میکرد اولویت عملکرد موس به این دستگاه داده شده است. جالب اینجاست که در این حالت نیز میتوان از Joy-Con چپ برای دستورات میانبر استفاده کرد، در حالی که موس USB نقش نشانگر را ایفا میکند.
اگرچه کنسول Switch نسل اول نیز از موس و کیبورد USB پشتیبانی میکرد، اما به دلیل پشتیبانی محدود بازیها، این قابلیت چندان کاربردی نبود. اما با تعبیه قابلیتهای موس در Joy-Con 2، انتظار میرود تعداد بازیهایی که از موس پشتیبانی میکنند، بهطور قابل توجهی افزایش یابد.
نقد و نگرانیها درباره ارگونومی Joy-Con به عنوان موس
در همین زمینه، کریس اسکالیون از VGC، در مقالهای به بررسی تجربه کاربری پرداخت و هشدار داد که اندازه کوچک Joy-Con 2 ممکن است باعث ناراحتی در استفادههای طولانیمدت شود، بهویژه برای کاربرانی با دستان بزرگتر.
او نوشت:
«احساس میکنم فرصت خوبی برای نینتندو یا شرکتهای ثالث وجود دارد تا وسایل جانبی ارگونومیکتری برای این نوع استفاده توسعه دهند. تصور اینکه ساعتها با دست در حالت چنگالمانند بازی Civilization 7 را انجام دهیم، بدون اینکه درد عضلانی فردای آن روز سراغمان بیاید، سخت است.»
محدودیتهای موسهای معمولی در برخی بازیها
با وجود پشتیبانی از موس USB، برخی بازیهای خاص مانند Metroid Prime 4 یا Super Mario Party Jamboree: Switch 2 Edition همچنان نیاز به عملکردهای خاص Joy-Con دارند، از جمله دکمههای فیزیکی در حالت موس یا فیدبک لمسی (HD Rumble) که در موسهای معمولی یافت نمیشود.
منبع: VGC