استودیو Bungie با وجود جنجال‌های اخیر پیرامون اتهام استفاده بدون اجازه از آثار هنری در بازی آینده‌اش، Marathon، در جریان استریم PlayMA به‌صورت رسمی به این موضوع واکنش نشان داد. این نخستین بار نیست که این استودیو با چنین اتهاماتی روبه‌رو می‌شود؛ پیش‌تر در سال ۲۰۲۴ نیز شکایتی مشابه درباره بازی Destiny 2 مطرح شده بود.

منبع اتهام سرقت هنری در بازی Marathon از کجا شروع شد؟

هنرمند مستقل با نام Antireal (با نام واقعی Fern) با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد که برخی گرافیتی‌های درون بازی Marathon به‌طور مستقیم از آثار او در سال ۲۰۱۷ کپی شده‌اند. این عناصر هنری در نسخه آلفای بازی دیده شده‌اند و شباهت آن‌ها به آثار Antireal غیرقابل انکار بود.

واکنش رسمی Bungie

در پاسخ، تیم توسعه‌دهنده Marathon اعلام کرد که این آثار توسط یکی از هنرمندان سابق استودیو، بدون اجازه، به یک شیت تکسچر اضافه شده‌اند و در جریان تولید به نسخه آلفای بازی راه یافته‌اند. Joe Cross، کارگردان هنری بازی، در جریان استریم تأیید کرد که این اشتباه در مراحل ابتدایی تولید در سال ۲۰۲۰ رخ داده و استودیو هیچ توجیهی برای آن ندارد.

اقدامات Bungie پس از افشا

  • ارتباط مستقیم با Antireal برای عذرخواهی و جبران
  • حذف کامل آثار مشکوک از بازی
  • بازبینی کامل آثار تولیدشده توسط هنرمند سابق
  • تعهد به تقویت فرآیند بررسی منابع هنری در آینده

Cross همچنین تأکید کرد که تیم‌های برون‌سپاری‌شده مسئول طراحی برندینگ، هیچ نقشی در این اتفاق نداشته‌اند.

واکنش Antireal

Fern در گفت‌وگو با Washington Post بیان کرد که مشاهده مدارک سرقت هنری برای او هم تلخ و هم تأییدکننده احساساتش نسبت به جهت هنری بازی بود. او با وجود توصیه‌های اولیه برای پیگیری قانونی، تصمیم گرفت اقدامی قضایی انجام ندهد؛ چرا که در برابر شرکت بزرگی چون سونی، چنین کاری زمان‌بر و پرهزینه بود.

منبع: gamerant