کریگ دانکن، رئیس استودیوهای بازیسازی ایکسباکس، اعلام کرده که سیاست چندپلتفرمی مایکروسافت نهتنها برای بازیکنان، بلکه برای توسعهدهندگان نیز سودمند خواهد بود. این تصمیم، که در سالهای اخیر اجرایی شده، به بازیهای انحصاری مایکروسافت اجازه داده تا روی پلتفرمهای بیشتری منتشر شوند و مخاطبان وسیعتری را جذب کنند.
حرکت بهسوی دنیای چندپلتفرمی
در گذشته، عناوین انحصاری ایکسباکس تنها برای این کنسول در دسترس بودند، اما با تغییر رویکرد مایکروسافت، بازیهایی مانند Sea of Thieves علاوه بر ایکسباکس، روی پلیاستیشن ۵ و نینتندو سوییچ نیز منتشر شده است. این اقدام، هم فروش بازیها را افزایش داده و هم به گسترش جامعه بازیکنان کمک کرده است.
کریگ دانکن که سابقه مدیریت استودیوی Rare را دارد، در پادکست رسمی ایکسباکس اعلام کرد که این سیاست یک استراتژی برد-برد است. او تأکید کرد:
این رویکرد جدید برای بازیکنان و استودیوهای ما بسیار سودمند خواهد بود. تیمهای ما بازیهای فوقالعادهای تولید میکنند و هدف ما این است که به آنها امکان دسترسی به گستردهترین جامعه مخاطبین را بدهیم.
عرضه عناوین انحصاری روی پلیاستیشن و نینتندو
مایکروسافت پیشتر تأیید کرده بود که برخی از عناوین انحصاری مانند Pentiment، Hi-Fi Rush، Grounded و Sea of Thieves به پلیاستیشن ۵ و نینتندو سوییچ راه خواهند یافت. همچنین، Doom: The Dark Ages قرار است علاوه بر ایکسباکس و کامپیوتر، برای پلیاستیشن ۵ نیز منتشر شود. در ادامه این سیاست، Indiana Jones and the Great Circle نیز در بهار امسال برای پلیاستیشن عرضه خواهد شد.
گسترش بیشتر استراتژی چندپلتفرمی
مایکروسافت اخیراً اعلام کرده است که Forza Horizon 5 نیز به زودی برای پلیاستیشن ۵ منتشر خواهد شد. علاوه بر این، عناوینی مانند Age of Mythology: Retold و Age of Empires II: Definitive Edition در سال ۲۰۲۵ برای کنسول نسل نهمی سونی منتشر خواهند شد.
دانکن درباره این تصمیمات جدید گفت:
من فکر میکنم که این خبر بسیار خوبی برای بازیکنان است، زیرا امکان تجربه بازیهای ما روی پلتفرمهای بیشتری فراهم میشود. هر توسعهدهندهای تمایل دارد که بازیهایش توسط بیشترین تعداد ممکن از بازیکنان تجربه شود. بنابراین، من از این استراتژی که به ما اجازه میدهد فرصتهای بیشتری برای عرضه بازیهایمان ایجاد کنیم، استقبال میکنم.
دگرگونی در سیاستهای انحصاری ایکسباکس
فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت، قبلاً تأیید کرده بود که این شرکت در حال بررسی عرضه چندپلتفرمی همهی عناوین خود است و هیچ محدودیتی در این زمینه در نظر نگرفته است. او در مصاحبهای در نوامبر گذشته گفت:
ما هیچ سیاست ثابتی در مورد انحصاری نگه داشتن بازیهای خود نداریم. بهطور مداوم این احتمال را بررسی میکنیم که کدام بازیها میتوانند روی پلتفرمهای بیشتری منتشر شوند.
این تغییر نشان میدهد که مایکروسافت قصد دارد از سیاست انحصارگرایی سنتی فاصله بگیرد و به سمت گسترش اکوسیستم ایکسباکس از طریق همکاری با سایر پلتفرمها حرکت کند.
با این رویکرد جدید، مشخص نیست که آیندهی بازیهای انحصاری مایکروسافت چگونه رقم خواهد خورد. آیا این استراتژی در بلندمدت به نفع ایکسباکس خواهد بود یا منجر به تضعیف جایگاه این برند در صنعت بازیهای ویدیویی میشود؟
منبع: VGC