شوهای یوشیدا، مدیر اجرایی سابق Sony Interactive Entertainment، اخیراً فاش کرد که تصمیم FromSoftware برای انتشار Dark Souls با همکاری Bandai Namco، نتیجه مستقیم نحوه برخورد سونی با Demon’s Souls بوده است. با وجود همکاریهای مختلف بین این دو شرکت و توجه بیشتری که اخیراً به Demon’s Souls در برندینگ پلیاستیشن شده، به نظر میرسد که رابطه آنها در ابتدا با چالشهایی روبهرو بوده است و این تجربه، به نوعی برای هر دو طرف یک درس مهم محسوب شده است.
چالشهای همکاری سونی و FromSoftware
بسیاری از گیمرها رابطه بین FromSoftware و سونی را جالب میدانند، چرا که عناوینی که حاصل همکاری این دو شرکت بودهاند، مانند Bloodborne و Sekiro: Shadows Die Twice، به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کردهاند. اما به نظر میرسد که از هر دو طرف، تردیدهایی درباره همکاریهای بیشتر و عمیقتر وجود داشته است. شوهای یوشیدا اخیراً جزئیات بیشتری درباره پشت پرده این توافقات ارائه کرده و باعث شده که مسائل میان این دو شرکت روشنتر شود.
انتشار Demon’s Souls؛ اشتباهی که Sony بعدها از آن پشیمان شد
بر اساس گزارشی از VGC، شوهای یوشیدا در پادکست Sacred Symbols توضیح داد که نحوه مدیریت سونی بر بازی Demon’s Souls، تأثیر مستقیمی بر تصمیم FromSoftware برای انتخاب Bandai Namco بهعنوان ناشر Dark Souls داشت. در ابتدا، سونی قصد داشت ادامه Demon’s Souls را منتشر کند، اما نحوه برخورد آنها با این پروژه باعث شد که FromSoftware تصمیم بگیرد با یک ناشر دیگر همکاری کند.
در آن زمان، نسخه آمریکای شمالی Demon’s Souls توسط Atlus و نسخه اروپایی آن توسط Bandai Namco منتشر شد. این موضوع ناشی از واکنشهای سونی به تستهای اولیه بازی بود. شوهای یوشیدا اشاره کرده است که او زمان زیادی را صرف تجربه Demon’s Souls کرده، اما پس از چند ساعت همچنان در ابتدای بازی گیر کرده بود و همین موضوع باعث شد که تصور کند بازی “غیرقابل باور بد” است. او بعدها این تصمیمات را اشتباه بزرگ سونی خواند و از ناشران غربی که این بازی را به بازار عرضه کردند، قدردانی کرد.
احترام سونی به FromSoftware؛ اما چرا همکاریها ادامه نیافت؟
یوشیدا در ادامه تأکید کرد که او و تیم سونی احترام زیادی برای FromSoftware قائل هستند و بازی Bloodborne را یکی از بهترین آثار هیدتاکا میازاکی میدانند. با این حال، بسیاری از طرفداران همچنان این سوال را دارند که چرا این دو شرکت پس از موفقیت Bloodborne، همکاریهای گستردهتری نداشتهاند؟
با بسته شدن Japan Studio، سونی همچنان حقوق بازی Bloodborne را در اختیار دارد. بسیاری از طرفداران انتظار داشتند که یک نسخه بازسازیشده یا ریمستر از Bloodborne منتشر شود، اما تاکنون هیچ اعلام رسمی در این باره صورت نگرفته است. برخی افراد حتی معتقدند که اشاره پلیاستیشن در ویدیوی 30 سالگی خود به Bloodborne و کلمه “پایداری” میتواند نشانهای از یک پروژه جدید مرتبط با این بازی باشد، اما هنوز هیچ تاییدی در این مورد وجود ندارد.
نتیجهگیری؛ آیا آیندهای برای همکاری بیشتر وجود دارد؟
اگرچه رابطه بین FromSoftware و Sony در سالهای گذشته شاهد چالشهایی بوده، اما بدون شک بهبود یافته است. با موفقیت مداوم بازیهای FromSoftware و علاقه شدید طرفداران به بازگشت Bloodborne، هنوز هم این احتمال وجود دارد که سونی و FromSoftware در آینده پروژههای جدیدی را با یکدیگر توسعه دهند. اما آیا سونی از اشتباهات گذشته درس گرفته و میتواند همکاری جدیدی با FromSoftware رقم بزند؟ این سوالی است که تنها زمان پاسخ آن را مشخص خواهد کرد.
منبع: gamerant