استریمینگ جریانی است که در ابتدای کار ممکن است خیلی ساده به نظر برسد. چراکه در حال حاضر به نظر میرسد آسانترین راه برای کسب درآمد روزانه استفاده از راههای سرگرم کردن دیگر افراد باشد. اما نکتهای که باید به خاطر داشته باشید در این مسیر تنها مهارت شما برای انجام کاری مانند بازی کردن نیست که اهمیت دارد.
بلکه توانایی شما در برقراری ارتباط با مخاطب و جلب رضایت او کلیدیترین نکته در این مسیر است. بنابراین رسیدن به نقطهای که بتوانید از طریق استریمینگ کسب درآمد کنید، نیاز به زمان، انرژی و محتوایی جذاب برای مخاطب دارد. برای پیدا کردن بهترین راهها در رسیدن به درآمد از طریق استریمینگ ادامه این مقاله را دنبال کنید.
1. دریافت کمکهای مالی موردی از طرفداران
هرچند این راه یکی از معمولترین راهها برای کسب درآمد از طریق استریمینگ است، اما رسیدن به این نقطه کار چندان راحتی نیست. شما باید زمان و انرژی زیادی را صرف کنید تا بتوانید کسی را که در یک گوشه از دنیا پیگیر کارهای شما است، ترغیب کنید که برای تشویق شما چند دلار به حساب شما واریز کند. با این حال در بسیاری از بسترها شما میتوانید بهطور مستقیم از مخاطب پول دریافت نکنید. بلکه تنها بازدید او از ویدیوی شما میتواند منجر به کسب درآمد شود. بهعنوان مثال توییتر چنین امکانی را برای شما فراهم کرده است. یا در توییچ کاربران میتوانند از بیتها برای امتیازدهی به شما استفاده کنند. هر بیت در توییچ بهمنزله یک سنت در حساب شما خواهد بود. یا در فیسبوک اساس این کار بر پایه تعداد ستارهها گذاشته شده است. هر ستاره در فیسبوک برای شما یک سنت ارزش خواهد داشت.
2. پرداخت منظم بیننده در بستر پخش جریانی
واضح است که رسیدن به یک درآمد ثابت از استریمینگ بسیار جذابتر از پرداختهای موردی و گاهبهگاه است. هرچند ممکن است این پرداختهای منظم در حین هر پخش برای هر بیننده مبلغ کمی به نظر برسد. اما بدون شک مجموع آن برای شما مبلغ قابل توجهی را پدید خواهد آورد. در هر شبکه اجتماعی برای این کار باید شرایط خاصی را داشته باشید. بهعنوانمثال یوتیوب دارای یک برنامه عضویت در کانال است که به کاربران این امکان را میدهد تا در ازای پرداخت حق عضویت ماهیانه به کانال شما بپیوندد. در توییچ نیز یک برنامه اشتراک پولی طرح ریزی شده است. با استفاده از این بستر شما میتوانید از طریق عضویت مخاطبان در این اشتراکها کسب درآمد کنید.
3. پرداختهای منظم از طریق سیستمعاملهای سوم
ممکن است تمایل نداشته باشید که همه درآمد شما از طریق بستر پخش جریانی به دستتان برسد. زیرا ممکن است همه مخاطبان شما برای عضویت در بسترهای مشارکتی راغب باشند. بنابراین لازم است که شما بتوانید بهطور همزمان از چندین سیستمعامل علاوه بر پخش جریانی در یک کانال، برای فراهم کردن امکان پرداختهای منظم استفاده کنید. در سیستمعامل های سوم شما میتوانید تنها با ارائه بخشی از محتوای خود بهصورت رایگان مخاطب را جذب کرده و درنهایت از او بخواهید که برای دیدن موارد بیشتر مبلغی را به شما بپردازد. اما باید به خاطر داشته باشید که در مواردی شاید مجبور شوید برای جذب مخاطب، جذابترین محتواهای خود را به صورت رایگان در اختیار او قرار دهید.
4. تبلیغات
زمانی که توانستید تعداد زیادی از مخاطبان را بهسوی خود جلب کنید، میتوانید بر روی درآمد حاصل از تبلیغات حساب ویژهای باز کنید. این در صورتی است که شما از ابتدا شبکه اجتماعی مناسبی را برای عرضه کارهای خود انتخاب کرده باشید. به این معنا که باید پیش از پیوستن به یک پلتفرم و فعالیت کردن در آن باید مطمئن شوید که آیا این پلتفرم خدمات تبلیغاتی را ارائه میدهد یا خیر؟
یوتیوب یکی از بهترین پلتفرمها برای کسب درآمد از طریق تبلیغات است. چراکه تبلیغات قبل از پخش و در میانه برنامه بهصورت کوتاه نمایش داده شده و شما میتوانید از تبلیغات نمایشی و همزمان هم در صفحه خود استفاده کنید. فیسبوک نیز در صورتی امکان ارائه تبلیغات را به شما ارائه میدهد که به تعداد کافی دنبال کننده داشته باشید. توییچ نیز برای شما امکان تبلیغ در جریان پخش و تبلیغات بومی را فراهم کرده است.
تبلیغات در حین پخش زنده یکی از چالشبرانگیزترین بخشها در کسب درآمد از طریق تبلیغات است. توصیه میشود که کسب درآمد خود را از این طریق کنترل کنید. یعنی درآمد بالای این مسیر نباید شما را بهجای تمرکز بر روی افزایش کیفیت محتوای خود، متوجه تبلیغ کردن دیگر برندها کند. زیرا این کار میتواند در مدت کوتاهی مخاطبان شما را آزردهخاطر کرده و او را وادار به ترک شما کند. بنابراین انجام تبلیغات در حین پخش زنده گزینه چندان مناسبی برای کسب درآمد از این طریق نیست.
5. گرفتن اسپانسر و حمایتکنندگان مالی
گرفتن اسپانسر و حمایت مالی از یک برند خاص راهی است که نسبت به انجام تبلیغات برای برندهای مختلف کمی ایمنتر است. زیرا از این طریق دیگر شما با تبلیغ دائمی برندهای مختلف خطر کلافه کردن مخاطب خود را به جان نمیخرید. هرچند باید در تبلیغ برای یک برند خاص هم جوانب احتیاط را رعایت کنید. اسپانسرها برای استریمینگ میتوانند انواع مختلفی داشته باشند. بهعنوانمثال ممکن است یک سازنده بازی از شما بخواهد تا در ازای دریافت پول بازی او را در حین پخش زنده خود بازی کنید.
با اینکه ممکن است کل جریانهای شما توسط یک برند خاص حمایت شود. اگر میخواهید با انجام تبلیغات مخاطبان خود را از دست ندهید، باید بهخوبی با آنها آشنا شوید. باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه علایقی دارند و دغدغه آنها چیست. از این طریق راحتتر میتوانید در میان برندهایی که برای تبلیغ به شما پیشنهاد شده، انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که در جریان تبلیغ برای یک برند خاص هرگز نباید این دید برای مخاطب شما به وجود آید که شما فروشنده یا بازاریاب آن برند خاص هستید.
کسب درآمد از استریمینگ راهی است که هرچند در ابتدا آسان به نظر میرسد اما پیمودن آن دشواریهایی را به همراه دارد. نخستین گام برای رسیدن به این موفقیت راضی نگهداشتن مخاطب و جذب او است. از این پس شما میتوانید از طریق تبلیغات، دریافت کمک مالی از مخاطبان یا جذب اسپانسر برای خود کسب درآمد کنید. اگر به این سبک مقالات علاقه مند هستید می توانید مقاله”دانستنیهای گیمینگ” را در بلاگ آی گیم نیز مطالعه کنید.